0. témakör: Bevezetés, a szociálpszichológiai gondolkodás előzményei
Carl F. Graumann: Bevezetés a szociálpszichológia történetébe
in: Szociálpszichológia, szerk: Hewstone, Stroebe, Codol, Stephenson. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1999.
mottó: "kulcsproblémájávávált"
1., Bevezető: mire jó az elmélettörténet?
a történetet meg kell konstruálni à
az adott tudomány identitása nagyon fontos
két különböző irányzat
1. PSP: pszichológiai szociálpszichológia (hősei: Lewin, Festinger, Schachter, Asch, C
ampbell, F.H. Allport)
2. SSP: szociológiai szociálpszichológia (G.H. Mead, Goffman, French, Homans, Bales)
- igazoló funkció: jelenlegi elméletek összefüggésbe hozása a múlt híres elméleteivel és nagy embereivel
2., A szociálpszichológiai gondolkodás régmúltja
- társadalomközpontúság à
Platón
: az állam elsőbbrendűsége az egyénnel szemben (aki hogy igazán társadalmi lénnyé váljék, felelős nevelői munkának kell alávetni)
- egyénközpontúságà
Arisztotelész
: az ember természeténél fogva társadalmi lény, az egyén képes együtt élni, személyes kapcsolatokat kialakítani à
ezekből természetes módon alakul ki az állam is
- Hegel
: az állam a társadalom végső formája és megtestesülése az objektív társadalmi szellemnek, amelynek az egyéni szellemek aktív részesei (egyének feletti csoportlélek)
- Marx & Engels
: a társadalmi és egyéni élet feltételrendszere = gazdasági fejlődési szint, a társadalom ebből fakadó osztályozódása és az osztályok közötti harc
- PSP - individualizmus: egyénközpontú társadalmi világ à
a szociálpszichológia az egyéni élmény és viselkedés tanulmányozása
- absztrakt individuum
: az emberi lélektani jegyek eleve adottak (ha invariánsak, akkor a csoport = ezen emberi adottságok puszta terméke)
- hedonizmus
à
örömelv (úgy cselekszünk, hogy élvezeteink megmaradjanak, de kerüljük a gyötrelmeket
- Bentham
: az örömelv à
hasznossági elv azaz utilitarizmus (a cél a lehető legnagyobb boldogság elérése a lehető legtöbb ember számára)
- utilitarizmus későbbi megjelenései: kondicionálás, motiváció, egyéni kielégülésre utaló háttérfogalmak
- szociológia: Comte
(egyben a pozitivizmus atyamestere is) à
az emberi tudás evolutív előrehaladása:
-teológiai szint
-metafizikai szint
-"pozitív" szint: a jelenségek már reálisak és bizonyosak
- a szociológia betetőzi a tudományokat + társadalmak összehasonlítása evolúciós fejlettség szerint (Comte)
- Durkheim
: a társadalmi tények az egyéni tudattól függetlenek, és ahhoz képest külsőségesek à
a kollektív reprezentációk egyfajta kényszerként lépnek fel (Durkheim követője később Moscovici)
- Darwin
: az ember társas állat, a környezethez képes szociálisan is alkalmazkodni (érzelmek kifejezésének szociális funkciója)
3., a modern szociálpszichológia kezdetei:
a., néplélektan (Lazarus, Wundt, Steinthal)
b., tömeglélektan (Tarde, Le Bon)
a., Néplélektan
- összehasonlító történeti-társadalmi és kulturális pszichológia
- német hagyomány
: az emberi összefüggések elsődleges formája a kulturális közösség, a nép, amelyben az egyéni személyiség kiképződése és nevelkedése végbemegy
- a nyelv
mint közeg amelyben a közösség alakítja a tagjait, de a tagok is aktívan hozzájárulnak a nyelvhez
- a nép szelleme az egységes szellemi elv (Volksgeist)
- Wundt
: a néplélektant egyenértékűnek tartja a kísérleti lélektannal
- egyén - közösség viszonyának természete
- összehasonlító és történelmi tanulmányozás: nyelv, mítoszok, szokások
- a legelemibb szokások kivételével semmiféle emberi élmény vagy cselekedet nem választható le a társadalmi-kult. kontextusról.
b., Tömeglélektan
- szuggesztió és hipnózis (páciens tudatának csökkentése) à
a tömeg irracionalitása, érzelmi túlsúlya és "primitivizusa"
- lelki fertőzés
: a csőcselékszerű felizgatott tömegekben az érzelmek és az anómia terjedése à
Le Bon: Tömeglélektan
- A lelki fertőzés újraértelmezései:
Allport: cirkuláris reakció; Blumer: kölcsönös stimuláció
- kriminológia
: csökkent felelősségtudat
- társadalmi és politikai közeg: magyarázzák a tömeg ilyen felfogását (forradalmak, gyors iparosodás, urbanizáció à
a tömeg mint fenyegetés a burzsoáziának (az elmélet a korszellem kifejeződése)
- a normális individuum, aki abnormálissá válik a tömeg társas viszonylatai közepette
- a tömeg (fizikai kontaktus, téri behatároltság), és a nyilvánosság (a modern komm. médiumok szülötte, amin a közvélemény terjed tova) közötti különbség
- a fertőzés és az utánzás később a
társas befolyás témakörében kerül elő
4., a modern szociálpszichológia
- 1898: első szociálpszichológiai kísérlet (
Triplett: társas facilitáció)
- társadalmi lélektan: egyéni és egyénen belüli folyamatok
- a társadalom lélektana
: egyéni folyamatok szociális viszonylatai
a., a szociálpszichológia Amerikában
- F.H. Allport
(szociál-behaviourizmus) : individualista felfogás + módszertani irányultság, kísérleti, viselkedésközpontú megközelítés à
az egyén viselkedésének tanulmányozása, amennyiben ez a viselkedés másokat stimulál, vagy maga is egy viselkedésre adott reakció
- Binet, Henri:
szuggesztibilitásra irányuló kísérletek
- gazdasági és politikai krízisek
- attitűdök
tanulmányozása a 30-40-es években (Thurstone: az attitűd mérhető!) à
megsziráldul a szocpszi. tudományos státusa
- Lewin
(berlini zsidó emigráns) alaklélektani iskola à
a mezőelmélet csoportra történő alkalmazása (kölcsönös függőség,
- a csoportok mint erőmezők: akciókutatás
- az amerikai pszichológia Lewin köpönyege alól bújt ki
- elméleti változások a második világháborút követően:
-viselkedésesről a kognitív látásmódra való áttérés
-szélesebb tartományú elméletekről szűkebb tartományú elméletekre
- a kognitív folyamatok felfogása, mint a társas viselkedés mögöttes dinamikája à
a megismerés mint információfeldolgozás
b., az európai szociálpszichológia
- a háborúk előtt elszigetelt egyéni kutatók
-Bartlett,
-Piaget,
-Moede - korai kísérleti csoportlélektan,
-Hellpach - az első Szociálpszi. Intézet 1921-ben
- 1960-as évek: Európai Kísérleti Szociálpszichológiai Társaság
- amerikai egyeduralomtól való függetlenedés
- Tajfel
és Moscovici: saját identitás az európai szocpszi-nak: "társadalmibb" legyen!
à
az egyéni és csoportviselkedés társas dimenziója (élményeink és viselkedésünk beágyazódnak a társadalomba és kultúrába, amelyben élünk)
- közvetlen foglalkozás a folyamatokkal, amelyek az egyén működését összekapcsolják a nagy társadalmi folyamatokkal
- társadalmi kontextus
:
-Tajfel: sztereotípiák, előítéletek, csoportközi viselkedés
-Moscovici: társas befolyás, kisebbségek, szociális reprezentációk