Vadászok a prérin
Történelmi háttér:
Erikson & Mekeel" Dél-Dakota
Vizsgálat közvetlen célja: Kideríteni, mi az oka annak az apátiának, mely a sziú gyermekeket (és felnőtteket) sújtja, miért fogadják el, majd lökik félre szép sorban a “fehér oktatás” érté
keit?" két igazság létezett számukra, egy fehér és egy indián " ennek a különbözőségnek vizsgálata tárta fel végül az okokat9 Pine Ridge rezervátum
- 8000 sziú (vagy dakota) él itt
- Politikai és gazdasági függetlenséget feladták " fehérek nem telepednek le a ter., nem vadásznak
9 bölényekre vadásztak anno " néha könnyű sátrakból álló táborok
- minden szigorúan szabályozott volt, bármit csináltak együtt
- közmondásos kegyetlenség (önmagukra is kiterjedt)
De: apokaliptikus méretű katasztrófasorozat "
természet és történelem összefogott- bölények kipusztulása (a fehérek Black Hillsben arany után kutatva lemészárolták őket) "
a sziúk mint nép és mint lélek meghaltak- fehérekkel való háború, vad és szórványos
1890-ben zárult le: 7. lovasság megbosszulta Custer tábornok halálát (nőket és gyerekeket is)
Fehérekkel való viszony:
- prémvadászok " beilleszkedtek
- néhány tábornok és katonák " hősök, bátrak (Fekete Lovasság " Fekete Bölények)
- misszionáriusok " hitük tiszteletet parancsolt
- bürokraták " nem következetes kormányzás, ígéretszegések " rossz szemmel nézték az öreg indiánok
Amerika nem tisztázta: gyarmatosít vagy leigáz " következetlenségek " ezt bizonytalansággal v. rossz lelkiismerettel magyarázták a sziúk
Majd a legnegatívabb cselekedet: gyermekekért vívott gerillaharc " állami kötelező oktatás (minden volt, csak nem megnyerő)
Csupán egy fehértípus hatott rájuk (öltözködésükre és gyerekeik játékára): a cowboy " a marhagazdálkodást kezdték el űzni (1900-’17) " De: ezt a környezet + a fehér konkurrencia miatt megtiltották nekik
9 szintén katasztrófa (misszionáriusok " ők Izrael elveszett törzse, és Isten maradandó átka sújtja őket L J )
9 farmerrá kellett válniuk, de a föld már lepusztult volt, és aszály is sújtott
Ígéretek megszegésével vádolták az USA-t
Majd emberséges szervezet " de függőségben élnek
Rezervátum: lassított felvétel (csak néha rúgnak ki a hámból)
Jim:
- fiatal, középiskolát végzett sziú (zavart elméjű?)
- rokon törzsből feleség
- egy problémáját megbeszélni " elmentek hozzá (feleség, nőrokonok)
- prob: gyermekei szexualitással kapcs. szavakat használnak + felesége engedékenysége (Jim előítélete) + saját rokonai gyerekeinek szavai
Fehérek gyanúsítása " az indiánok obszcénok
9 ok: apja szigorú, sziúktól eltérő nevelése
Etnikumközi szeminárium:
Indián és fehér pedagógusok és szociális munkások
Panaszok: - iskolakerülés
- “lopás”
- apátia
- túlzott szex. tevékenység " nem megalapozott
általános: nem lehet hozzájuk férkőzni
Személyes vélemények:
- indiánok nem szeretik a gyerekeiket
- bevizelés (indián tanár mondta) " nem volt gyakoribb mint máshol
- megtanítják a gyerekeket maszturbálni " nem is láttak maszt. gyereket, szintén nem megalapozott
Fehérek szerint: indián gyermeknevelési hiányosság: a gyerek anális, uretális és genitális ügyeinek figyelmen kívül hagyása
Indiánok szerint: a fehérek megtanítják sírni a gyerekeket (kórház)
fizikailag bántalmazzák őket (indián.: “Jön a bagoly”)
“Pénze van” " kirekesztik (nem hódol az adakozás ősi hagyományának – smucig)
Régi társ. javak egyenlő elosztása " ajándékozás
9 Régi erény, mely elvesztette gazdasági jelentőségét
Nincs bennük kezdeményező-kézség
9 nem fogadják el az iskola törv. " ha mégis, a “fiú-akinek-pénze-van”- effektus
Lányok:
9 iskolába kerül: koszos
pár év múlva hazakerül: menstruáció miatt otthon fogják koszosnak nevezni " ezt képtelen újra elviselni, de fehér nőként sem élne
Általában a szülők sem tudják a gyerekeket engedelmességre bírni a tanárokkal szemben
9 A gyermekekben ez a belső ellenállás nem vezet belső konfliktushoz, neurózishoz
A sziú gyermeknevelés:
A) Születés
Asszonyok először szemérmesek "
férfiaknak szülésről beszélniTisztában vannak a változásokkal
Régen: - homokágy, 4 cölöp " testnedvek a természettel egyesüljenek
- nem volt nyögdécselés
- rövid, 1-2 órás lábadozás
Ma: “Megtanul sírni, mint egy fehér csecsemő!”
B) Megszerzés és megragadás
- kolosztrum (vizes váladék) " méregnek tartják " a csecsemő legelőször bogyók levét eszi " majd tiszta tejet kap
- bármikor szophat " felülírta az apa szex. privilégiumát
- sokáig szoptatnak: 2-3 év (8 éves megfázott kisfiú J )
- lassan fokozatosan szakad el (kekszevő kisfiú J )
- az anyatej igényszinten felül köztulajdon
- paradicsomi állapot, de: tiltott gyümölcs " nem haraphat " kupán vágás " itt már sírhat, erőssé teszi (haragos sírás)
Konvergencia az oralitás és a törzs erkölcsi eszményei között
9 nagylelkűség " korlátlan szoptatás
9 lekierő (kegyetlen, sztoikus), vadászó szellem, szadizmus " korai harapási vágyak elnyomása
A gyermeknevelésnek kulturális és gazdasági szintézisbe kell ágyazódnia, hogy fennmaradjon
- fogkocogtatás " harapási vágyakból (inkább nőkre jell " bőrök rágása, sültüskék lap.)
C) Megtartás és eleresztés
nagylelkűség " idősebbek általános attitűdje nyomán
nem a pénz “mocskos” " az ajándékozás jó (kereskedők meséje, vásárolt term. “eljátszása”)
kiválasztás " idősebb gyermekek példája, követése (megszégyenülés elkerülése)
" szabad eleresztés
D) “Csinálás” és csinálás
Fiúk és lányok kb. 5-6 évesen " elszigetelés
Játék:
Befolyásolja a gyökeres változás (kislány pénztárgéppel játszik, piros körmökkel)
Régen: szekerek, babák sátrak
Fiúké kevesebbet változott " cowboy, csontlovakkal való játék
Idősebb példáján: a fallikus agresszivitás " a vadász kegyetlensége (pl. rosszlány megerőszakolása helyes)
Fiúk maximális önbizalmának kifejlesztése
Vadász: vad, nő és szellem után hajt
Nők számára kiegyensúlyozó védekezések szükségesek"
kizsákmányolva (volt közöttük öngyilkosság)9 vadász segítője és jövendőbeli anyja
9 szégyenlősség és férfiaktól való félelem (kimért lépések, biz. határon túl nem mehettek, egymáshoz kötözött combok " ne érinthessék meg szeméremtestét)
Azért létezett szerelem
“Rendes húga van” " komoly dicséret egy sziú harcosnak " mindig a legjobbat adja húgának, aki kimoshatta szent sebeit a naptánc során
Fivérek közötti hűség "
bajtársiasság alapjaLehetséges vérfertőző feszültség felkeltése, és elterelése a zsákmány, az ellenség és a
kitaszítottak feléAki nem illeszkedik be " ellenség " halálos rágalmazások áldozata " mert az együttes agresszivitás elterelésében való közreműködést megtagadta
Ma: a fiatalok csak az öregek táncán keresztül érzik (vad, de törvényszerű) a sziúk régi életét.
A természetfeletti:
A) A Nap-tánc
Eredendő bűn "
harapó szakaszban agresszív, destruktív késztetések " ezekre vezeklés (megtagadni a világra vonatkozó minden mohó vágyakozást)Nap-tánc " nyári időszak, 2×4 nap
- Rituális ünnepség, Bölényszellem iránti hála kifej., társas összetartozás
- Termékenységi rítusok, és szexuális szabadosság megnyilv.
- Harci és vadászjátékok (ffiak közötti verseny)
- Ajándékozás és testvériesség
Tetőpont: önkínzások "
negyedik tánc jelöltjei" Mell- és hátizmaikba szíjak, Nap-cölöpökhöz kapcs. " hátratánc.
9 Biztosítja a Nap és a Bölényszellem jóindulatát
Kapcsolat a legkorábban elszenvedett trauma (paradicsomvesztés) és a vallásos vezeklés között " “szemet szemért” elv érvényesül (bár a csecsemők nem lettek volna képesek véghezvinni azt a rombolást, amiért a férfiak most vezekelnek)
(Jézus: titkos gondolat)
B) Látomáskeresés
? van azokkal, akik nem akarják felvállalni a felkínált szerepeket
Álmok fontos szerepe
9 Felhasználták: erős iránymutatás, és archaikus szabálysértések megelőzése
kamasz sziú " ágyékkötő, mokaszin, fegyvertelen " prérire megy, éhezik veszély " 4. nap látomás " ez határozta meg a fiú sorsát
9 v. mindennapi szerepek, vagy a kevés deviáns szerepek egyikét ajánlotta fel
Heyoka (“bolond”) " Villámmadarat látott " ha nem lesz heyoka, villám sújtja halálra
Holdról, vagy bölényről, vagy ikernőről álmodik " nem a nemüknek megfelelő életút
lány: iker őznőkről álmodik " witko (őrült) " szajha lesz (később művelt hetéra státus)
fiú " Hold " berdachévé válik (férfinő) " női öltözködés és munka, de: művész
Bűnhődés, de nem az egyénre, a szellemekre irányul a félelem " az elhárítás primitív módja
Összegzés:
A sziúk traumatikus körülmények között fokozatosan elvesztették valóságukat.
Indiánoktatás problémája:
Az indiánok a társadalom szegény, alsó osztályához tartoznak " hátrányos helyzet
A gyermeknevelés ősi elvei aláássák a fehér tudatot.
Indián civilizáció:
Kicsi – individualista lehet
Felnő: csak ekkor kell beilleszkednie a szabályokba
Nyugati civilizáció:
Kicsi: már szabályozzák
Felnő: csak ezután bátorítják, hogy megrögzött individualistává váljék
Sziú " helyreállítás
Fehér " megújítás
A sziú gyermeknevelés szilárd alapot alkot a régi társadalmi rendszer számára (kiváltja, majd kifelé irányítja, végül felszabadítja az agressziót).
A mi rendszerünkbe átültetve azonban e mechanizmus csupán a társadalmunk legalsó rétegébe való besoroláshoz vezet.
Utóvizsgálat:
MacGregor (1942) " 200 Pine Ridge-i gyerek
Régi gyermeknevelés, mely fennmaradt:
- szoros batyuba kötözik – mikor felveszik, megállás nélkül ringattják
- későn választják el
- ritka ujjszopás " hüvelykujj körmének az első foghoz pattogtatása
- nem sürgetik a járás, beszéd " gügyögés nincs
- szobatisztaság " idősebb gyerek példája; megszégyenítés (mindig, verés ritka)
- nagylelkűségre nevelés
- kisfiúk: kötelek, csúzlik; kislányok: babák
változás: biz. Fokú elkülönítés, de az elkerülés szokásával felhagytak
Versengés: általában elkerülik (zavart visszavonulás, vagy elfutás)
Többség nem érettségizik le (helyzetek: szégyen-versengés, tiszta-kevert vér, férfi-nő)
Iskola: otthont és gyereket elfogadhatatlanná teszi egymás számára
Régi szerepet nem tölthetik be " de új, megbízható minták még nincsenek
Család: önnállóság fokozása helyett menedékké válik
Legerősebb kötelék: fivérek, leggyengébb: apa-gyerek
Vizsg: az indián gyerekek IQja kicsivel a fehéreké fölött van
Egészségi áll: hátrányos helyzetű vidéki fehéreké 1
apátiaProjektív teszteket alk.
Eredmény: a világot veszélyesnek és ellenségesnek látják
Elővigyázatosság és negativizmus; bűntudat és méreg
Fantáziálások: fehérek jöttét megelőző időszak
Állatokat is félelmetesnek írták le (lovat is – a bölény iránti agresszív késztetéseket vetíti ki rá)
6-8 éves korcsoport jobban szervezett személyiséget ígér, mint amilyenné válik " kamaszkor körül lemondanak magukról, apatikussá és passzívvá válnak
MacGregor követk. " Azokkal az elnyomó erőkkel magyarázható, melyek gyerekkorban érik
Erikson szerint ez nem így van
Gond: A mai világban, “…a tiszteleten alapuló kapcs. összeomlása, és a kezdeményező-kézséghez szükség
es célok hiánya kihasználatlanul hagyja azt a dühöt, amelyet még mindig felkeltenek a korai gyermeknevelés során.”Következmény " apátia és depresszió
Elkerülhetetlen következtetés: hosszú távon csak az egész nemzet vidéken élő, szegény, nem fehér populációjának kulturális és politikai előrejutásából lehet hasznuk.