Ranschburg Jenő: A felettes én és mai problémái
Felettes én: az identitás, autonómia, önértékelés, értékrend szempontjából közelíti meg
Mahler
: korai énfejlődés triásza: szimbiózis- szeparációs időszak- újraközeledésEzt egy stabil időszak követi: az egó tartós keretei kialakulnak a szülő-gyerek viszonyban.
Háttér: internalizációs folyamat, ami n. fontos az autonómia kialakulásában
A gyerek önmagát jutalmazza vagy bünteti a szülő helyett, ez függetlenséget jelent, de új
fajtafüggőség alakul ki: 3-6 év:
szuperego megjelenése és erős dominanciája a latencia időszakában.Szuperego = a gy. csak a szülőn keresztül tudja szeretni magát, úgy értékeli magát, ahogy a szülő őt.
Serdülőkor
: ez a függőség nem tartható továbbKlasszikus analízis ’50-es évekig: serdülőkor = Ödipusz konfliktus újraéledése, a gy.nek el kell
szakadnia a szülőtől, és más szexuális partnert találnia, hogy az incesztus veszélyét elkerülje.
Ranschburg szeri
nt: a lényeg a szuperegótól való megszabadulás folyamata. Az első években avalós szülőtől kellett autonómiát szereznie (internalizációval), most az internalizációval létrehozott
szuperegótól kell megszabadulnia, hogy önmaga lehessen.
«
A mahleri fokozatok felfedezhetők a serdülő életében.6-12 év (latencia) = szimbiózis -
pl. saját élményeiről úgy beszél, mintha a szülők szemén át látná.10. év : megkezdődik szeparáció igénye, elindul az ego harca a szuperego ellen.
- p
l. csavargás mint szülőtlenség élményeA konfliktusokat nem
a mai, valódi szülő okozza, hanem a kisgyerekkori szülőélmény, a szuperego.Csak mindezt a mai szülőre projiciálja, így megfoghatóbb. (pl. 19 évesek nemi kapcsolata, azt
hiszik, a szülő elborzadna, ha tudná - ez a bűntudat kivetítése, harc a szuperegoval)
A serdülő megpróbál benyomulni azokba a pozíciókba, amit eddig a szuperego tartott birtokában pl.
énszeretet, önértékelés - ahogy kezd egy kis dominanciát nyerni, rájön, hogy baj van saját maga szeretetével, mert ezt eddig a szuperego nyújtotta nekið megjelenik a grandiózus én, hogy próbálja pótolni az énszeretet elvesztését (Nobel díjas tudós+világbajnok focista+minden egyszerre)
ð ez lassan reális önértékeléssé, ego által vezérelt énszeretetté válik.
14-18 év : újraközeledés fázisa (lsd. 2 éves Mahlernél)
A gy. észreveszi, hogy nagyon egyedül van. Amint megszerzi a szuperego fölötti dominanciát, jön a
magányosság érzés - amire eddig vágyott, most ijesztő.
Ä
Nem igaz, hogy a serdülőkor szakítást jelent a szülő-gyerek között. Intrapszichikus küzdelemről van szóaz autonómiáért.
-ha valódi fizikai vagy emocionális szakítás történik, az a belső megszabadulás si
kertelenségétjelzi, és soha nem köv. be a belső autonómia.
A 14-18 éves kor küzdelmét a szakirod. individualizációnak tekinti. Itt a fő kérdés:
honnan? (onnan el)Az autonómia a hová kérdésre felel.
Serdülőkor eleje: individualizáció, később: autonómia a kp.ban.
Problémák:
Korai zárás: a s.kor krízis és belső döntés nélkül zajlik le -
krízis nélkül nincs egészséges személyiség-koránzáró alkat: előítéletesség, empátia hiánya, infantilis személyiség, csak jó+rossz k
ategóriákMeghosszabbodott adoleszcencia: csökken a szülői protektivitás, túlgondoskodásnak értékeljük, korán
akarunk mindent elérni (bögréből igyon, bili stb). Az önállóságra nevelés tkp. a felelősség
áthárítás
a a gyerekre. Ezeknek a normáknak nagyon nehéz megfelelni + kevés időt is töltünk agyerekekkel ð nem alakul ki a szeretetkapcsolat, ami mint önszeretet van jelen a szuperegóban.
Ha nincs krízis, az veszélyes. Koravén gyerekekből lesznek az éretlen felnőttek.
«
Az autonómia + erkölcs fejlődése nem a szuperegóval, hanem az ego- szuperego serdülőkori krízisévelzárul le.
Magyarországon sok alapvető szociális probléma van, ami miatt ez a krízis nem tud létrejönni vagy elakad, e
zért sok az éretlen személyiség, akik tartósan küszködnek a kapcsolatteremtéssel, autonómmá válással.