Bálint Mihály:
Az én fejlődésének korai állapotai.
Elsődleges tárgyszeretet
(referátum)
Bevezető
Budapesti Iskola
Törekvés a közvetlenebb biológiai összekapcsolásra - természettudományokkal való kapcsolatok döntő jelentősége. A budapesti iskola inkább a biologisztikus és a kauzális felfogás képviselője.
Szövegismertetés
Probléma: a pszichoanalízis korai időszakában az elméleti kutatómunka az ödipális helyzetig (3-5 éves kor) jutott. A vita tárgya két egymást kiegészítő elmélet volt:
??: Hogyan lehet a korábbi időszakot vizsgálni?
A dolgozat célja három egybecsengő, de nem azonos nézet (London, Bécs, Budapest) bemutatása. Az elméleti építmények különbségeinek visszavezetése a különböző nézőpontokra, vélekedésekre, eltérő kifejezések használatára. Minőségi különbségtétel.
A kérdés bemutatása
Freud: “A gyermeki szeretet nem ismer határokat; a birtoklásban kizárólagosságot igényel, amit nem elégíthet ki más, csak a teljesség. Van azonban egy másik jellemzője. Emellett nincs valóságos célja; képtelen a teljes kielégülésre, és ez a fő oka annak, hogy végül csalódnia kell, s a szeretet helyén ellenséges attitűd jelenik meg.” Innen a szemrehányás, hogy “az anya túl kevés tejet adott a gyereknek, és nem szoptatta elég sokáig. A modern civilizációs körülmények között ez sokszor valóban így lehet, de biztosan nem olyan gyakran, mint ahogyan az analízisek tanúskodnak róla. Úgy tűnik, ez a panasz inkább az általános gyermeki kielégületlenséget fejezi ki (…) mintha sosem szophattak volna elég sokáig. Ilyen mohó a gyermeki libidó. A szerelmi élet megjelenésének első szakaszaiban az ambivalencia a nyilvánvaló úr. (…) Az első libidó impulzusoknak megvan a maguk ereje, amelyek erősebbek minden későbbinél, sőt, azt mondhatnánk, össze sem mérhetőek bármilyen más erővel.”
Londoni magyarázat Joan Riviere bécsi előadása alapján:
Bécsi bírálat Wälder írása alapján:
A londoni elmélet sok mindent megmagyaráz, de erősen kritizálható, a bécsi elmélet kevésbé cáfolható, de nem ad magyarázatot a kérdésekre.
Melyek az információ szerzés lehetséges módjai?
Az egyik a közvetlen megfigyelés, a másik a csecsemő
kori magatartás rekonstrukciója felnőtt élet adatai alapján.“Budapesti iskola” Hermann Imre – Bálint Alice – Bálint Mihály
Kiindulópont: az analitikus helyzet formális elemeit sokkal inkább átviteli jelenségnek tekintik, mint addig szokás volt, reménykedve abban, hogy ilyen módon értékes adatokat szerezhetnek pácienseik történetéről.
Bálint Mihály:
Az analitikus munka bizonyos mélysége után, a páciens elvár, követel bizonyos primitív kielégülést főként az analitikustól, de a környezetétől is. Ennek elmaradása frusztrációt => agressziót, szadisztikus fantáziák előtörését eredményezi. A vágyak kielégítése (pl.: fizikai kontaktus teremtése, keresztnéven szólítás, ajándék az analitikustól stb.) ellenben mániás állapotot robbant ki. A páciens nem akar mást csak a vágykielégülést újra és újra átélni. Amíg ezt biztosítottnak látja, addig kirobbanóan egészségesnek érzi magát. Ilyenkor emlékeztet valamilyen függőségi állapotra. A kielégítetlenség a boldog elragadtatottság összeomlásához vezet.
Ezek a vágyak kivétel nélkül tárgyra irányulnak (csak a külvilág elégítheti ki) és sosem lépik túl az ízelítőkéj szintjét (nehezen megfigyelhető, csendes lefolyású).
Ezeket az örökösen visszatérő reakciós formákat a páciensek kora csecsemőkori állapotaikból hozzák magukkal. A születést követő lelki élet legkoraibb szakasza nem nárcisztikus, passzív tárgyviszonyulás jellemzi. Célja: kell, hogy szeressenek és kielégítsenek, a viszonzás minden kötelezettsége nélkül. Ez minden erotikus késztetés végső célja. Ha kerülőútra kényszerül, akkor ennek egyik formája a nárcizmus (önszeretet) a másik az aktív tárgyszeretet (szeretem, hogy szeresen).
Hermann Imre
A testi érintés ösztönös vágyának kutatása. Elmélete két megfigyelésből indul ki:
A gyermekben maradó vágy frusztrálja => helyettesítő tünetek fejlődnek ki: csecsemő alvó helyzete, számos reflex (Moro), szopás, kézerotika. Aktív viselkedés, akár tárgyra irányuló aktivitással.
Bálint Alice
Az anya libidinálisan ugyanannyit ad és kap, mint a gyermek; gyermekét a saját teste részeként, mégis mint idegent és ellenséget éli meg, ugyanúgy, ahogy a gyermek anyja testére tekint. Ami nekem jó, az neked is jó, azaz nem észlel különbséget a saját és a tárgy érdekei között. A tárgy ezen harmónián túlmutató igényei elviselhetetlenek és szorongáshoz vagy agresszióhoz vezetnek. Minden ösztön végső célja a tárggyal való egyesülés, az én-tárgy azonosság visszaállítása. Ehhez a felnőtt az orgazmusban jut legközelebb.
Összegzés
Az elsődleges nárcizmus
elméletével szembeni ellenvetések..