AZ ANALÓGIA ÉS KREATIVITÁS GYAKORLÁSA
Bevezetés
Az analógiák a gondolkodás és a magyarázat eszközei. Annak felismerése, hogy egy problematikus tartomány (a cél) analóg egy másik ismerősebb tartománnyal (a forrás), a gondolkodót képessé teheti a céltar
tomány jobb megérésére azáltal, hogy a forrás tartományból ismeretet visz át.Az analógiák pszichológiai elméleteinek 3 fő jelenséget kell megmagyarázniuk:
A transzfer: egy analógia, amely működött és egy analógia amely nem
I. Az analógia egy formális elmélete
Lehetséges-e formális elmélet? Feltételezhe
tő, hogy egy analógiának új információt kell hordoznia. Kísérlet: Az áldozatot halálosan megszúrták egy moziban, amikor a Bambit nézte. A gyanúsított egy Edinburghba tartó expressz vonaton volt, amikor a gyilkosság történt.A kísérletből levont eredmény:
2. Az ilyen következtetések szemantikus és ténybeli megfontolásokon alapulnak (pl. a személy egy fizikai tárgy, egy fizikai tárgy egyszerre nem lehet két helyen).
Olyan eljárás, amely új információhoz vezet, nem kell, hogy egyedül formális elveken alapuljon.
1. Egyéb nehézség az analógia formális elméletével: a postai szabály nem tudott analógiaként hatni. Pedig a két feladat tárgyainak és relációinak azonos volt a formai struktúrája. Akkor, ha a feladatok a jelentésükben különböznek, akkor e különbség gátolja az illesztést és a releváns ismeret átvitelét.
2. Újabb nehézség a formális elmélettel: ez az ontológiájából fakad, amennyiben meg kíván különböztetni tárgyak
at, tulajdonságokat és relációkat. Az ontológia nem tükröződik közvetlenül a nyelvben. (A nevek, igék, melléknevek utalnak a tárgyakra, tulajdonságokra, relációkra.) A forrás leírásában egy főnév tárgyra utal-e egy szemantikus munka elvégzése után tudjuk eldönteni. Formális elveket ezután tudunk alkalmazni.3. Még egy újabb nehézség.
Ugyanaz a tartomány (forrás) különböző céltartományokhoz szolgálhat analógiaként, különösen ha mindkét esetben a tárgyaknak ugyanazt a csoportját illesztik a forrásról a célhoz.Atom cél Forrás Óra cél
mag Nap középpont
elektronok bolygók mutatók
“A Nap vonzása okozza, hogy a bolygók keringjenek körülötte”, az órákra vonatkozó következtetésekre nem kell átvinni. “A központ vonzása okozza, hogy a mutatók keringjenek körülötte”, konklúzió hamis, de erre a formális elméletek nem támaszkodhatnak.
II. Az analógia struktúra-illesztési elmélete
Gentner úgy véli, hogy pusztán a forrás és a cél tartományok közös hasonló vonásai nem adnak magyarázatot egy analógiára. Feltételezte, hogy az analógia forrása és a céltartomány egyaránt szemantikus hálókkal reprezentálódik. Az analógia a forrás tartomány tárgyait reprezentáló csomókat illeszti a céltartomány tárgyait reprezentáló csomóhoz. Három szabály alkalmazásával oldható meg az analógia:
Az utolsó a “szisztematikusság elve”, amely képe
Naprendszer-atommodell példára alkalmazva: a Nap sárgasága tulajdonságot ki kell ejteni, de a magasabb relációt, a Nap vonzása át kell vinni.
Tehát: analógiák valóban magasabbrendű relációkon nyugszanak, de létrehozhatók a tudás és a jelentés alapján is.
III. Az analógia tényelmélete
Holyoak és Thagard (1989) az analógia olyan elméletét dolgozták ki, amely tekintetbe veszi a dolgok állását (tényeket) és a jelentést. Az elméletet egy általánosabb probléma megoldási és indukciós komputer program részeként modellezték, amelyet PI-nek neveznek.
A PI három fő adatstruktúra fajtát tartalmaz a prob
lématartományok reprezentációjára:A programot használó ember betáplálja a különböző fogalmak definícióinak induló csoportját és egy bizonyos tartomány szabályait (erőd probléma). Ez egy, vagy több speciális probléma állítással együtt. A kezdő fogalmak mind “aktívak,
s így a velük társult szabályok is, amikor a program futni kezd. Három párhuzamos folyamat stimulálódik:
akkor x harcol” következtetési szabály alkalmazható. Alcél: “tárgy 104 egy sereg” megállapítsuk.
A folyamat során, minden ciklus végén a fogalmak aktivációs szintje revízió alá kerül. Amely szabály szerepelt az akcióban annak aktivációja nő, amelyik
nem azé csökken. Ha a forrás problémájának legalább két fogalma aktiválódik akkor maga a probléma is aktiválódik: vagyis a probléma neve aktív. Így a program képes lesz illesztést végezni.céltartomány forrás tartomány
sugár sereg
daganat erőd
elpusztít elfoglal
Az analógia mechanizmusa: A forrásprobléma megoldási akcióit átviszi a célproblémára. (Sereg felosztása - sugár felosztása. Ha már aktiválódott a felosztás és a mozgás fogalma, akkor a problémamegoldás normális lépéssorozata végbemehet.)
Az elmélet megmagyarázza a postai problémát: a kritikus fogalmaknak nincs semmilyen megfelelőjük az önkényes problémában, amit aktiválni leh
etne.IV. Magyarázó analógiák értelmezése
Tipikus példa a magyarázó analógiára: “A Westland helikopterek esete Mrs Thatchert a brit politika Richard Nixonjává tette.”
Amikor az analógia létrejött, arra mutatott, hogy a Westland eset Thatcher számára ugyanaz, ami a Watergate volt Nixonnak.A következtetés lépései:
Van a magyarázó analógiáknak két aspektusa, amely problémát jelen PI-nek.
V. A mély analógiák felfedezése
Az újítások gyakran keletkeznek analógiás gondolkodás eredményeként.
Az ilyen analógiák azonban eredetien kreatív gondolkodást kívánnak meg.
A kreativitás egyik munkadefiníciójában az egyetlen problematikus feltétel a nem-determinisztikus jelleg. Felfoghatjuk úgy, mint nem ismerjük egy bizonyos választás igazi okát. (Hogy a tudós éppen erre az ötletre gondolt az függhet a környezet apró aspektusaitól.)
Johnsons-Lairs, 1988 szer
int az algoritmusoknak három fő osztálya létezik, amely kreatív produktumot képes létrehozni:A leghatékonyabb algoritmusok a neolamarcki terv szerint konstruálhatók. E szerint van a követelményeknek olyan csoportja, amely életképes produktumokat definiál.(Azok a zenészek, akik improvizálnak, rejtett módon hozzáférnek a stílus definiáló elveihez.)
Nem valószínű, hogy egy mély analógia megalkotása olyan, már meglévő szabályoktól függne, melyek forrása és a célterületek közötti illesztést alapozzák meg. Az újítás valójában a szabályok feltalálásán múlik. Minél távolabbi a két tartomány (az analógia megalkotása előtt), annál nagyobb a potenciális forrástartományok száma, és annál hosszabb a kapcsolatok láncolata
a helyes forrástól a céltartományig. (Nincs rá szimuláló program.) Hál’ Istennek, mert azt is le kéne írnom.Konklúzió
Az analógiák a gondolkodás és a magyarázat eszközei, de nem képeznek egységes osztályt. A magyarázó analógiák, amelyeket tesztekben használnak föl, megragadhatók
kezelhető algoritmusokkal.a zsilip
: a vízhez, mint melyik a következő párok közül?kapu
: legelősugárhajtómű
: gázduzzasztógát
: csatornabástya
: erődzavargás
: levegő
X irányítja Y folyását.
Itt csak egy van: sugárhajtómű-gáz, de általában több is megjelenik, mert léteznek alternatív relációk. Akkor az alternatívot tovább kell vizsgálni. Ha ismert a cél és forrás, és kevés az analógia, akkor a releváns tudáshoz hozzáférve az analógia megragadható, kezelhető a neolamarcki algo
ritmus alkalmazásával.Az analógiák a problémamegoldásban: