12/A Életkori átmenetek, átmeneti rítusok
Az ember, a gyermek fejlődésében, növekedésében a rítusok a letagolatlan folyamatban határokat teremtenek, mintegy megjelöli e határt, szétválasztva, s egyben összekötve a határ mögötti és előtti szakaszokat. Gondoljunk csak az európai keresztény kultúrkörre: keresztelő (névadás, keresztény közösség részévé válik a gyermek), temetés (szertartás, halotti tor-megjelölés).
A természeti népeknél a rítusok tartják fenn a világot, amiben élnek. A rítusok során történik
a világ megújítása (törzsi ünnepek), a kontinuitás fenntartása, a múlt titkainak őrzése, a jövőkép és hallhatatlanság biztosítása. A beavatás a világ és a törzs történetének megismétlése. A rítus jellemzője, hogy egy viselkedésformát ismételnek, amelynek nincsen közvetlen hatása. A természeti népek pontosan szabályozzák a serdülőkori átmeneteket. A beavatás funkciója: a beavatandó jó férfi legyen, teljes jogú tag, elnyerje a tekintélyt, a hűsége és a kontinuitás biztosítva legyen, a jövőkép megújítása, a halálon túli élet reménye.LEACH:
a születés pillanatában a gyermek részévé válik a szociális időnek. Az emberi életnek vannak határállomásai. A státuszok szociális ideje egy adott periódusig tart. A státusz birtoklása egy-egy szakasznak felel meg. A két státusz közti váltás identitásválságot jelent. Az átmeneti rítusok megjelölik a határt: Eddig mi volt, mi lesz ezután? A rítus határpont a szociális időtlenségben, és biztosítja a szociális térből való kiemeléstét a beavatandónak.A szerző 3 szakaszát k
ülöníti el az átmeneti rítusoknak:Szeparáció. A korábbi szereptől elválasztják, elkülönítik. Bevezetik a megszentelt világba.
A szociális térből és időből kilóg. Rettegéssel és csodálattal tölti el az embereket. A gyermek “meghal” ebben a szakaszban, hogy a felnőtt megszülethessen. A kontrollt a titkos eljárások, a titkos tudás biztosítják pl. a törzs története.
Befogadás, megújulás az új szerepben, szimbolikus újjászületés.
M. ELIADE:
A titkok, mítoszok a törzs szociális biztonságát adják meg. A beavatási rítusok lehetnek: speciális beavatási rítusok, ill. serdülőkori beavatási rítusok.
A beavatást varázsló végzi, a beavatás a tudás átadása a serdülőnek (szexuális, szakrális ismeret
ek). A beavatás az istenek utánzása, a törzsi világ megújulása, rituális halál, rituális feltámadás.Általános mintázata:
Eliade antropológiai magyarázata szerint az átmeneti rítusoknak dinamikai hátterük van, lelki funkció az, amely működteti őket. Az egyén újjászületése összefonódik az egész törzs regenerációjával, újabb életet adnak a közösségnek. Újjáélesztik az ősi időt, a világ keletkezését, amikor az istenek a földön jártak. Az isteneket itt a beavatandók jelképezik. Összefonódik a
teljes ember és a közösség sorsa, megjelenik a szent világ. Később visszakerül a profánba. A rítus élő lexikonja a törzs emlékezetének.Mélylélektani magyarázatok:
Freud szerint a beavatási rítusoknak biológiai és pszichológiai funkciójuk egyaránt van. A fiúk szexuális vonzódásának kontrollálása, az Ödipusz konfliktus, a szülőkről való leválás, az inceszt tabu megerősítése.
Róheim Géza
eltér Freud kultúra elméletétől. A kultúra ontogenetikus elméletét kapcsolatba hozza az egyéni fejlődéssel. Az éretlen ember gyereknek meghosszabbodott a gyermekkora. Ez specifikus helyzetet teremt. A konfliktus abban rejli, hogy a gyermeknek korán szexuális vágyai, szükségletei jelennek meg, de teste fejletlen, hogy ezt megvalósítsa. Ez szexuális traumákat hoz létre.Enne
k nyomán szorongás jön létre az énben, melytől szabadulni akarván az elhárító mechanizmusok működésbe lépnek. A szorongás elhárítására tett kísérletek intézményesülnek. Pl.:Ennek mintázata érhető tetten a mezőgazdasági termelés elindulásakor. A jam gyökér kihúzása = megfosztom az anyát valamitől, bántom, jóvá akarom tenni = a jam gyökér egy részét visszaültetem. A beavatási szertartásró
l ugyanaz a véleménye, mint Freudnak.BETTELHEIM
A körülmetélés preödipális konfliktus, regresszív és progresszív törekvések járnak együtt. Regresszió: irigység a másik nem irányt, anyáktól, nőktől való félelem + irigység a szülés miatt. Regresszív: sajá
t nemi szerepnek jobb megfelelés, az ambivalencia a beavatással oldódik fel. A rítusok hangsúlyozzák a férfiak relatív hatalmát. Bemetszések-véreztetés = menstruáció. Ennek átélése teremtésélmény.JUNG
A beavatás is egy archetípus, annak inkorporációja.
JACAR
A férfiak kisebbrendűségi érzésének kiegyenlítése, ami abból fakad, hogy az utód az anya terméke, kreatív alkotóképesség.
Serdülőkori beavatás, szeparáció
WHITING
“Státuszirigység” elmélete. Az identitásalakulás kulcsmozzanata, hogy a serdülő azzal azonosul, aki az erőforrásokat és a magas státuszt birtokolja. A rítusok védőpajzsként szolgálnak az identitáskonfliktusokkal szemben.
ERIKSON
Öl-hát kultúrák (Kung San busmanok)
Közeli testkontaktus, gátlólag hat a stresszre, a gyerek mintha része lenne
az anyának (szimbiotikus egység). = Első identifikáció az anyával. Leváláskor dühkitörések (védekezés ellene az identifikáció). Idősebb testvéreivel alszik, így az azonos neműek fontosabbá válnak. Felismeri a férfiak irigylésre méltó státuszát. A férfi státusszal való másodlagos azonosulást a beavatási rítusok biztosítják.Bölcsőkultúrák (európai, észak-ázsiai)
A gyerek kezdettől fogva elkülönül anyjától, kevesebb testkontaktus. Segítségkérés a sírás útján valósul meg, ezzel a gyermek kontrollt gyakorol a környezete felett. Kapcsolata az anyjával ambivalens. Az apa alszik az anyával, nem a csecsemő. A szülők együtt birtokolják az áhított státuszt. A státusz a testmérettől függ. A kistestvér megjelenése irigységet szül, a gyermek csecsemőszerepbe regrediá
lhat. A kultúra rituális megoldása: zsidó-keresztény kultúrában Isten válik a szülővé. Észak-amerikai indiánoknál gondoskodó szellemek, akiket látomással keresnek.STEVENS:
1. Elindulás. 2. Út. 3. Visszatérés.
A modern társadalmak nem vállalják magukra a
megoldást, rítusokat. Következmény: múlt-, vezető- és időnélküliség.GENNEP:
1. Távolítás, gyengítés (nincs státusz, abnormális állapot, veszélyes, időn kívüli)
2. Befogadás (új szerep megjelenése) = inkorporáció.
A fallikus szakaszban a gyermek a szülőv
el azonosul.Preadolescencia: idealizálás, baráttal azonosul (én identitás).
Leválás: lelki instabilitás kiegyensúlyozása.
Az újraközeledés akkor sikeres, ha az autonómia-dependencia normalizálódik.
JOSELSON:
A fejlődés során a másikhoz való viszony egyre differenciáltabb lesz.A beavatás hiánya: