8
.b A csecsemő és gondozója az attachment elmélet alapján
A csecsemő és gondozója
Kötődési mintázat és transzgenerációs
(egyik generációról a másikra tevődik át) hatások
A kötődési rendszer
A homeosztázis szabályozás bio-szociális mechanizmusa – a belső környezetet viszonylag közvetlenül befolyásolja a külső környezet. Az anya lényének van biológiai és szociális következménye is. Ha megbillenik az anya egyensúlya, abban a pillanatban a csecsemőé is.
Az érzelmi kötődés kialakítása univerzális emberi szükséglet (Bowlby). A kötődési rendszer célja a biztonság tapasztalata, amely mindenekelőtt az érzelmi tapasztalat szabályozója (Sroufe).
Külső és belső nézőpont – a biztonság
- célkiigazító figyelmi és viselkedéses rendszer
- önálló motivációs rendszer
Kötődés
i viselkedésekkel felvesszük és tartjuk a kapcsolatot a másikkal.
Korai kapcsolatok reciprotása
- kezdetben passzív – sírás
- közelség keresése, mosolygás, kapaszkodás
- simogatás, tartás, megnyugtatás
- egyedi kötődési mintázatok és a kötődés kialakulása meghatár
ozott személyekhez
- kötődési viselkedés aktiválódása (viselkedési rendszer)
A kötődés kialakulása kötődési viselkedéseken keresztül valósul meg. Ha a gyermek nem mutat kötődési viselkedést, akkor még van kötődése. Illetve ha túl erős kötődési viselkedést
mutat, az bizonytalanságra utal.
Felnőtt korban különböző szorongásos helyzetben is kiváltódik a kötődési viselkedés.
Diádikus szabályozási rendszer
- A csecsemő megtanulja, hogy a gondozó jelenlétében az – egyébként saját megküzdési képességeit meghaladó
– izgalmi szint nem vezet dezorganizációhoz.
- Anya segítsége – az ő dolga, hogy képessé tegye a gyermeket arra, hogy tudja modulálni fiziológiai izgalmi szintjét.
- Egyensúly a megnyugtatás és az ingerlés között.
- A fiziológiai arousal moduláció az anya-gyermek kötődés egyik legerősebb komponense. A túl gyakori és hosszú túlműködések organikus elváltozásokhoz vezethetnek (pl. limbikus rendszerben).
A fiziológiai arousal moduláció jelentősége
Biztonságosan kötődő gyermek
Saját aktivitás – a gyermek képes az arousal szintjét ő maga aktiválni. Ez a saját affektus szabályozás.
Pl. környezet explorációja - arousal szint emelése
visszatérés az anyához - arousal szint csökkenés
Majd képes lesz később magasabb izgalmi állapotok elviselésére.
A szabályozás problémái
- Nem elérhető, elhanyagoló vagy bántalmazó szülő
- Krónikus hiperarousal (túl magas izgalmi szint)
- Helyreállítási képtelenség
- Szabályozási képtelenség (C típusúakat nem lehet megvigasztalni)
Érzelmi kötés
- Evolúciós funkció
- A közelség fenntartása az anyával a szeparáció ellenére
- A gyermek stratégiákat fejleszt ki a közelség fenntartására
- Stratégiák formálódása a kapcsolatok során
- Gondozó válasza (minőség, érzékenység)
Fontos, hogy a 7. hónapra biztosra váljon a kötődési személy, mivel ekkor már képes a gyermek a helyváltoztatásra. Ha az anya nem elérhető, akkor stratégiákat dolgoz ki, hogy optimalizálja az anyával lévő távolságot.
Belső működési modell
Egyre célirányosabb, tervszerűbb viselkedés alakul ki
Ez a viselkedés láthatóan sajátos elvárásokon alapul
Az anyával közös tapasztalatok az első év végére reprezentációs rendszerekbe szerveződnek (Bowlby, 1973)
Adott helyzetben már nemcsak a helyzet határozza meg a viselkedést, hanem a belső reprezentációs modell.
Belső működési modell és véd
ekezési stratégiák
Nemcsak a kötődési személy és a szelf módszeres reprezentációját foglalja magába, hanem az affektus szabályozás stratégiáit is szervezi.
Különböző kötődési mintázatokból kialakuló affektus szabályozó stratégiák, mint védekezési stratégiák
- a gondozóhoz való közelség és kontaktus maximalizálását teszi lehetővé
A típus B típus
a kötődési viselkedést
minimalizálja maximalizálja
A védekezés fogalma – kötődés elmélet
külső fenyegetésekre fókuszál
- elutasítás, inkonzisztens viselkedés, traumatizáló szülői gondoskodás
- a kötődési személlyel folytatott interakciók viszontagságaihoz kapcsolódik
- kötődési rendszer aktivációja, ill. deaktivációja
Fókuszál a viselkedésre.
A védekezés fogalma – pszichoanalízis
- kezelhetetlen affektusok vagy impulzusok elnyomására szolgál
- funkciója: védelem az elsöprő erőkkel és belső konfliktusokkal szemben
- a tudatosulás megakadályozása
Fókuszál az interakciókra.
“közös szálak”
- nehéz vagy megszakadó, következetlen gondozás intenzív affektusokat provokál
- a védekező válaszok gyakran a vágy és a harag intenzív érései miatt megjelenő reakciók
- a védekezések központi szerepe a személyiség szerveződésében és a tünetek kialakulásában van
Megoldatlan trauma második generációs hatásai (E. Hesse, Main)
- “idegen helyzet” rizikó csoporttal
- bántalmazó szülők gyermekei
- nem tudták őket besorolni a meglévő csoportba
- CC (nagyon C) – D csoport
- Dezorganizált, dezorientált viselkedés a szülő jelenlétében.
- Nemcsak olyan gyermekek csinálják, akik rizikócsoportba tartoznak.
Védekezési stratégiák
- A és C csoportba tartozó gyermekek
- indirekt stratégia, szervezett védekezési rendszer
- viselkedési és figyelmi stratégia összeomlása
- Feltételezés: a gyermek inkább a szülőtől ijed meg és nem valami külső dologtól
Hogyan értelmezhető?
Evolúciós gyökerek
- menekülés a ragadozó elől, kötődés a védelmező személyhez
- biológiailag stabil kötődési viselkedési rendszerré fejlődött
- A kötődés elkerülhetetlenül egybeesik a félelem aktivációjával
- a csecsemő keresi a kötődési személyt, mint biztonságot
- a kötődési viselkedési rendszer (aktiváció) középpontjában álló affektus a félelem
Mi történik?
- Párhuzamosan jelenik meg két dolog a szülő részéről.
- a félelem feloldója - ezzel aktivál a kötődés, a gyermek odamegy az anyához
- a vészhelyzet forrása – szintén aktivál, de gátolja a kötődési viselkedést
- a kötődési rendszer egyszerre kerül aktiváció és gátlás alá (viselkedési rendszerek, menekülési rendszer)
- dezorganizált viselkedés logikus következmény
- a viselkedés a belső káoszt jeleníti meg
Bántalmazó és nem bántalmazó szülők
bántalmazó szülők – direkt átvitel
nem bántalmazó szülők – indirekt átvitel
reprezentációs problémáról van szó
predikciókat lehet tenni az egy éves kötődési viselkedésből a későbbi fejlődésre
követéses vizsgálat
szülőkkel készített interjú
- AAI – felnőtt kötődési interjú
- Prediktív értékű – amilyen neki volt, feltételezhetően ő is úgy fog viselkedni
- Megoldatlan trauma, veszteség
Hogyan történik a transzgenerációs átvitel?
- Megoldatlan múltbeli traumák és azok reprezentációi a szülőkben
- Dezorganizált kötődési viselkedés a gyereknél rossz bánásmód vagy bántalmazás során
- Min keresztül érvényesül a hatás?
- interakciók természetes helyzetben (etetés, játék) – felvették, elemezték
- kódolási rendszer
Ijesztő szülő-gyerek interakciók kódolási rendszere
ragadozó szerű, fenyegető, nem játék típusú viselkedések
- mozgás, karmolás, lopódzás, fogak
- ijedt vagy gátolt viselkedés
- félelemteli visszahúzódás a csecsemőtől, mintha veszélyfor
rás lenne
- transzszerű állapot, aszimmetrikus vagy robotszerű mozgások
- túlbuzgó cirógatások, csábító szavak, kifejezések, gesztusok kíséretében
Következmények
- gyorsan múló, pillanatokig tartó mikrotörténések
- nehezen azonosítható, osztályozható viselkedések
- ijesztő/megijesztett egységek alá eső szülő-gyermek interakciók
- kumulatív értelemben traumatikusnak tekinthetők
- viselkedéses dezorganizáció
- eszkalálódó konfliktusok és félelem pozitív feedback “csomópontjai”
- önmagában patogén
Kezdetben diádikus szabályozási rendszer van, majd később ebből reprezentálódik a szelf.
Reprezentációs szint:
- a szociális és fizikai világ belső működési modellje
- ASZ (attachment személy) működési modell
- szelf működési modell
Enaktív : szenzoros-motoros reprezentáció (Brunner)
Interaktív reprezentáció: már magába foglalja az enaktívat
Bowlby: - 1 éves korra alakul ki
- ki-be kapcsoló rendszernek tartotta
Bretherton: folyamatos, csak különböző aktivációs szinten működik
AAI = felnőtt kötődési interjú
- A szülő “mentális állapota” a kötődésre vonatkozóan
- Predikció a csecsemő kötődési minőségéhez
- Félig strukturált klinikai interjú – nem mélyinterjú, kérdéseket adunk
- Tartalomelemzés
Különböző mintázatú kategorizációk jönnek létre ugyanúgy, mint a gyerekeknél (Ainsworth)
Az interjú korai tapasztalatokra és azok hatására kérdez rá.
- Mondjanak 5-5 melléknevet a szülőkről, ami a korai kapcsolatot jellemzi!
- Mondjanak emlékeket, amelyek alátámasztják a mellékneveket!
- Közelebb álltak-e valamelyik szülőhöz? Miért?
- Mit gondolnak, miért viselkedtek úgy a szüleik, ahogy?
- A felidézett emlékek hogyan befolyásolták a személyiség alakulását?
- Veszteségélmény: kórház, költözés, válás, halál
- Milyen viszonyban van azzal, ahogyan nevelték őket a szüleik azzal, amilyen szülők ők?
Tartalomelemzés
Fontossági szempont:
- az elbeszélés koherenciája (túl haragos, túl idealizál, túl hiányos)
- prezentálás
Grice féle maximák:
- referencia (arról beszélj, amiről kell)
- mód
- minőség (igaz/hamis)
- mennyiség (annyit, amennyit kell)
Minden maximasértés többlet információt hordoz magában.
Implikált feladatok az interjú során
- visszaemlékezni és reflektálni a korai élményekre, valamint bármilyen potenciálisan traumatikus élményre
- közben fenntartani a koherens diszkurzust
AAI
- F = biztonságos, autonóm (B csoport)
- Ds = figyelmen kívül hagyó, elutasító, elkerülő (A csoport)
- E = “elárasztott”, ambivalens (C csoport)
- u/d/d = megoldatlan, dezorganizált (D csoport)
AAI magyarázat:
F = biztonságos, autonóm
- tudja mi a sebezhető pontja
- a perspektívák nem keverednek össze
- új perspektívát vinni az életbe
- fontos, hogy nem történnek vele a dolgok, hanem csinálja
Ds = figyelmen kívül hagyó, elutasító
- kötődési kapcsolatok jelentésének a minimalizálására törek
szik
- viselkedés szinten együttműködő
- nem emlékezik, bár erőfeszítést tesz
- kvalitatív szabálysértés: ellentmondások az interjúban
E = “elárasztott”
- túl izgatott
- konfúz az érzelmekkel kapcsolatban (nagy haragot mutatnak)
- sértenek módot és mennyiséget (a téma okozza a zavart)
- relevancia: nem arról beszél, amiről a kérdés szólt
- úgy beszél az interjú készítővel, mintha a szülőnek mondaná
- átvált gyerekes stílusra
D = dezorganizált
- potenciálisan traumatikus élmény
- széteső beszédmód
- időváltás: múlt/jelen
- hangerő váltás