Analitikus fejlődéslélektan tétel
2/A Fejlődési fokok, életkori szintek (Baldwin)
Egyéni különbségek és mérésük a gyerekeknél
Készítette: Elblinger Csaba
Pléh Csaba szerint a darwinizmus egyik legtermészetesebb befolyása a pszichológiára a fejlődés gondolata volt.
A darwinista fejlődési mechanizmus koncepciója mélyen korai társ-i eszméihez kötődik. A biológiai fejlődés azon elképzelése, miszerint a véletlen variációk megjelenését a természetes szelekció követi, Hofotadter amerikai történész szerint, nem más, mint a szabadverseny tőkés társadalom mindennapi harcairól alkotott társ-i kép átvitele az élővilág elemzésére.
A korai evolúciós gondolkodók és hatókörükbe kerülők épp e társadalmi /eszmei gyökerek révén a biológiai – pszichológiai – társ-i jelensége
k fejlődési perspektívából történő elemzését tartották fontosnak.A fejlődés alapelvei e gondolatmenetben mindenütt és a valóság minden szintjén azonosak.
A pszichológiában a fejlődés nem egyszerűen kutatási kérdés, hanem általános magyarázó elv lesz a lelki jelenségek vizsgálatában.
Az evolúciós elmélet 3 területen járultak hozzá a dinamikus, funkcionalista pszichológiai gondolkodásmód térnyeréséhez.
1. az alkalmazkodás fogalma Þ lelki jelenségeket is alkalmazkodási formaként értelmezték
2. fejlődésgondola
t Þ lelki jelenségek egyed- és törzsfejlődésének vizsgálatát inspirálta3. egyéni különbségek hangsúlyozása Þ az öröklékeny változatosság és a szelekció gondolata az egyéni különbségek további kutatását inspirálta a pszichológiában
A darwini elméletből a
folyamatos leszármazási kapcsolat és a fejlődés folyamatosságának gondolata jelentős szerepet játszott a gyermeklélektan kialakulásában, mert ebben az elméleti keretben a gyermek átmeneti láncszem a modern civilizált emberhez.Baldwin (James Mark Baldwin – 1861-1934) épp a gyermek köztes pozícióját kiemelve úgy gondolta, hogy a gyermeki fejlődés magyarázó elveket ad a “felnőtt lélektan” számára, a gyermekek fejlődésének vizsgálata sok szempontból előnyösebb:
Baldwin is a fejlődés szakaszosságában hitt. Sokat épített saját gyerekeinek megfigyelésére.
Elképzelése: - gyerekek utánzással, erőfeszítéssel tanulnak alkalmazkodó viselkedéseket
A fejlődés elv térnyerése alapvetően 3 kérdést is felvetett:
Két alapvető koncepció bontakozik ki
A jellegzetes mintázatokat szakaszokhoz kötik
A fázis elméletek önmagukban hordozzák a fejlődési fokok és életk
ori szintek gondolatát is.A fejlődési fázis elméletek közös vonásai:
Freud fejlődési
modelljeKülönbséget tett a mentális és fizikai rekapituláció jelensége között.
A lelki fejlődés szakaszossága: az egyes szakaszok egyesülnek, a korábbiak elnyomás alá kerülnek, de nem kell eltűnniük, tovább élnek a tudattalanban.
Freud pszichoszexuális fejlődés elmélete jelentősen “átírta” a gyerekkorról és a gyermeki lélekről alkotott korabeli képet.
2.) Az egyéni különbségek kérdése
E területen Alfred Binet (1857-1911) francia pszichológus munkássága jelentős
Az oktatásügy felmérése szerint sok gyerek nem tudta elvégezni azt a tananyagot, amit a nagy többség könnyedén elsajátított.
Binet-et bízták meg, hogy dolgozzon ki olyan módszert, amellyel felmérhető a gyerekek
iskolai tanulmányokhoz szükséges képességeinek színvonala és szerkezete.Binet nagy mintában végzett felmérést a megismerési folyamatokra nézve. A feladatok a gondolkodás stílusának feltárását célozták.
Binet és Theodor Simon olyan eljárást dolgozott ki, ahol a feladatok az életkor szerint rendezhetőek skálába – ha egy adott feladatot adott életkorú gy. 85-90%-a megold, az jellemző lesz az adott életkorra.
Egy adott gyermek fejlettségi szintje megadható azzal, hogy milyen életkornak megfelelő feladatokat old meg.
= ez lesz a gyermek mentális szintje, mely összevethető az életkori átlagával
(Magyaro-on Éltes Mátyás adaptálta)
Binet eljárását mérési technikának tekintette, és intelligencia vizsgálatnak nevezte el.
Funkciójának nem a szelekciót, hanem a beavatkozási lehetőségekhez nyújtott diagnosztikus szerepet tekintette.
William Stern bevezette a mentális hányadost, mint mutató és a mentális szint helyett a mentális funkcióját hangsúlyozza saját eredeti elképzelésével szemben.
Az egyéni különbség kérdése A. Freud pszichoanalitikus fejlődéselméletében.
Gyermekek az eltérő fizikai különbségek mellett nagyon eltérő pszichés fejlődési mi
ntát is mutatnak.A fejlődési vonalak kiegyensúlyozatlansága figyelhető meg, de a
mérsékelt diszharmónia a normalitás sok változatát produkálja és az egyéni különbségek alapja lesz.