Albert BANDURA (1962): Szociális tanulás utánzás útján
(Pataki F. (szerk.) Pedagógiai szociálpszichológia, Gondolat 1976)
Tanulás elmélet sokféle: soká alakult ki a szociális tanulás elmélete. à
(A cikk írásának idejében uralkodó pszichológiai eszme a behaviorizmus,
ebből indul ki!!)
Nem csak, fokozatos megközelítéssel, operáns kondicionálással, próba szerencse alapon tanulunk, mert fárasztó és időnként veszélyes lenne DE:
A szociális válaszokat így nem tudjuk megtanulni, különösen akkor sajátítjuk el utánzásos tan
ulással őket, ha a viselkedés kiváltására más személyek jelzőingerein kívül nincs más inger.à
a tanulás lerövidíthető utánzássalà a modell viselkedése megkönnyíti a tanulást (sok nyelvben tanítani=mutatni)
A felnőtt szerepviselkedést hasonlóan adjuk át
a gyerekeknek + így azt is megtanulják, amit tudatosan nem akarunk nekik megtanítani.Az utánzásos tanulás = azonosulás/identifikáció a személyiségelméletben
(más szerzők vitatják e két fogalom egybeesését: utánzás mechanisztikus – azonosulás átfogóbb é
rzelmi involválódást feltételez alapon)Az utánzásos tanulás = választanulás: a személy az utánzott választöredékeket összetett, egyéni új mintákba szervezi.
+ Az új viselkedésmintákat csak akkor tudja megtanulni utánzás során, ha már a választöredékek rendelkezésére állnak
, ezek közül sok elem a veleszületett válaszkészletből származik.HA az utánzásos válaszokat már megtanulta, azok könnyen válhatnak mások által szolgáltatott pozitív megerősítésként, és így eszköz jellegű válaszként is működhetnek. (szülő dicsér, ha a gyerek az ő viselkedésmintáját követi)
+ A sikeres modellhez hasonló viselkedés azért is jutalmazó, mert azonos vagy hasonló ingerhelyzetek esetére helyes válaszokkal látja el az egyént.
HA egy modell + (pozitív) megerősítést kap à másodlagos megerősítő tul
ajdonságai lehetnek è nagyobb mértékben szólít fel utánzásra:Ennek kísérleti ellenőrzése: 2 csoport óvodás és eltérő viselkedésű (felnőtt nő) modellek
Nem jutalmazott |
Jutalmazott |
1. fázis: modell gyereket a szobába vezeti à játsszon de ő a sarokban olvas, nem játszik vele |
A modell is játszik, kedves, közlékeny, jutalmazó |
2. Kísérletvezető bejön: kéri őket, hogy játsszák azt, hogy kitalálják melyik dobozban van a kép. Modell próbál először, mindig jól választ, közben a gyerek figyeli a viselkedését. A keresés közben a modell verbálisan és motorosan agresszív Mindkét csoport utánozza az agresszív viselkedést DE: |
|
A modell egyéb viselkedését kevésbé utánozták |
A + megerősítés hatására többet utánoznak, mert jutalomértéke miatt a modell viselkedése másodlagos megerősítővé válik SŐT nemcsak a konkrét utánzásos viselkedést serkenti, de az egész válaszosztály előfordulás gyakoribb lesz. |
Késleltetett utánzás a modell távollétében
(ilyen esetekre is állandósulnak az utánzással kialakított válaszok.)
Kísérlet:
ovisok csoportokban különböző modelleket figyelnek meg:
1 fázis: Nyugodt modellek (fele nő/fele férfi) megfigyelése csak kirakózik, csöndben |
Agresszív modellek ♀/♂ (eredeti agresszív vis: verbális és motoros ) |
Kontroll csoport nincs modell |
2. fázis: enyhe frusztráció éri a gyerekeket utána az utánzásos és nem utánzásos agresszív nem agresszív viselkedések mérése a modell távollétében, 20 percig másik szobában, ahol agressziót indukáló és nem agresszív játékok is vannak |
||
kevés agresszív válasz |
sok agresszív válasz |
kevés agresszív válasz |
Ugyanez a kísérlet megismételve: DE a modell filmen
(mert sokat nézik a tévét a gyerekek)
Kérdés: a film modellek mennyire sarkallnak utánzásra?
2 változat:
Eredmény:
Az agresszív utánzásos viselkedés tekintetében nincs különbség a mo
dell valóságosságának megfelelően (a valóságos személy = film DE a rajzolt figurát kicsit kevésbé utánozzák) Különbség csak az agresszív/nem agresszív viselkedést figyelők csoportjaiban mutatkozott.Az agresszív modellek megfigyelése nemcsak a közvetlen
utánzást segítette, hanem az ezt követő eredeti agresszív megnyilvánulásokat is.A modell viselkedése az előzőekben már megtanult viselkedéses válaszok kiváltó ingere is lett. És gátlástalanító hatásként is működött.
!! A férfi modell agresszív viselkedés
e nagyobb utánzást váltott ki, mint a női modellé. Sőt: a valóságos helyzetet megfigyelő fiúknál volt a leghatásosabb.
A “vikariáló” (behelyettesítéses) megerősítés és az utánzás
Az utánzáselmélet feltételezése szerint ez a tanulási forma =
látens instrumentális tanulási folyamat
előfeltétele, hogy a modell válaszai pozitív megerősítést kapjanak:
à
amilyen mértékben a megfigyelő a modell megerősítéseit behelyettesítő módon átéli, oly mértékben erősödnek meg a megfigyelő rejtett utánzásos válaszai. (Effektus-törvény indirekt alkalmazása miatt)
Kísérlet a behelyettesítő megerősítés hatásának vizsgálatára
: Bandura, Ross és Ross (1962b): a modell válaszainak következményeiként vizsgálták az utánzásos tanulás mértékét.Hipotézis: a kísérleti személyek a p
ozitív megerősítést kapott modell viselkedését jobban utánozzák, mint aki ugyanazért büntetést kapott.2 férfi modell filmen:
Agresszív viselkedést jutalmazó kísérleti feltétel:
Johnny játszik, Rocky kéri tőle a játékot, nem adja, R. elveszi J. játékait, megveri J.-t durván beszél vele. Utolsó jelenet R. boldogan játszik, majd az összes játékot elcsomagolja magának, vidáman távozik velük. J. szomorúan ül a sarokban. Bemondó: R győzelmét jelenti be.Agresszív viselkedést büntető kísérleti feltétel
: ugyanez a film DE a végén J. veri meg R.-t, aki a sarokba menekül, és J. teszi el a játékokat vidáman. Bemondó: R. büntetését jelenti be.Kontroll csoport
: ugyanezek a szereplők, ezekkel az agresszióra alkalmas játékokkal élénken, de békésen játszottak (az ellenőrizték ezzel, hogy az aktivitásszint emelkedésének van-e hatása az agresszív viselkedés kiváltására.)A hipotézis beigazolódott: a következő spontán játék folyamán az agresszív viselkedésért jutalmazott modell jelenetét megfigyelők szignifikánsan több
agressziót mutattak, mint a többi csoportban.A kísérlet utáni interjúkban a gyerekek megfogalmazták nézeteiket a két szereplőről, mit gondolnak róluk, kinek a viselkedését utánoznák. Így megfigyelhették a kísérletvezetők:
– a jutalmazott modell utánzást
serkentő szerepét– modell hatására történő szociális befolyásolás folyamatát.
Eredmény: annak a viselkedését követték szívesebben, aki fizikai agresszió révén a játékokat megszerezte, mint azét, aki ugyanezért büntetést kapott, és azét aki csak megközelítette a jutalomforrást (a játékot)
DE: meglepő módon a sikert elért agresszív modell viselkedését utánzó gyerekek – választásuk ellenére – mind negatívan értékelték.
Közben nagy kognitív disszonanciát éltek át: DE nem az agresszív viselkedést értékelték
fel a disszonancia redukciójaképpen, (talán mert R. viselkedése túl deviáns volt, azért a siker ellenére sem értékelték magasra) hanem elkezdtek hibáztatni a nem agresszív szereplőt, J.-t.TEHÁT: igazolta a kísérlet, hogy az emberek a kívánatos jutalomfor
rásokat ellenőrző és közvetítő személteket tekintik utánzandóknak.
Azonosulás az agresszorral
DE ez nem biztos, hogy azonosulási folyamat eredménye: inkább megkülönböztető gyakorlat eredménye: Sokszor a szélsőségesen agresszív szülők a feléjük irányuló agressziót büntetik, a kifelé irányulót (meg kell védenie magát- alapon) pedig jutalmazzák.
SŐT: a semleges, nem félelmetes modell agresszív viselkedését is szívesen utánozták. De lehet, hogy ha velük lett volna agresszív, vál
tozott volna az azonosulás mértéke.)9 Vagyis: a gyerek akkor is azonosul az agresszorral, ha elítéli tulajdonságait, HA szociálisan sikeres a modell. És akkor nem azonosul, ha a modell a jutalomforrásokat nem tudja beszerezni.
A modell büntetése és az utánzás
Különbség teljesítmény és tanulás között: nem biztos, hogy a személy csak a viselkedés következményeinek megismerése után kezdi elsajátítani a mintát. Inkább: kontiguitásra
(időbeli egybeesés) alapuló asszociációk alapján tanulják meg őket. DE: az eseményekre adott reakciók + vagy – következményei befolyásolják, milyen gyakran jelennek meg később nyílt viselkedésben az elsajátított válaszok.TEHÁT: nem a tanulásban hanem a végrehajtásban van különbség.
(Pl.: a büntetős jelenetet figyelő gyerek pontosan idézni tudja az agresszor viselkedését, mert megtanulta, de nem ültette át saját cselekvéssé, motoros formába.
Szimbolikus modellek
A modell utánzást a szimbolikus készség
kifejlődése után már a modell viselkedésének szóbeli leírása (pl. mese) is célravezető lehet a gyerek viselkedésének alakításában.(kísérlet: a gyerekek azt az ízű édességet választják kedvencüknek, amit a mesehős szeret, noha az nem túl jóízű, a mesét nem ismerők ezt nem teszik.)
A szimbolikus modellek gyakran társadalmi normák formájában hatnak. (konformitás és attitűd vizsgálatok a vélekedés kialakításában és ellenőrzésében betöltött normatív szerep mérésére.)
A tanulási teljesítmény szintje és a tan
ulásra fordított idő mennyisége különböző lehet, attól függően, hogy mutatja be a modell a mintát. A viselkedés végrehajtása hatásosabb, mint a szóbeli instrukció.
A szociális megerősítés és a modell viselkedésének hatása a gyermekek erkölcsi ítéleteinek
alakulásáraA fejlődéslélektannak a fejlődés szakaszairól szóló legtöbb elméletének (A. Freud, Erikson, Piaget) közös feltevése, hogy a szociális viselkedés előre meghatározott fokozatok soraként írható le, és az egymást követő szakaszok között folytonosság van. Egymásra következésük inkább ontogenetikus tényezőknek, mint a különböző szociális ingerek hatásának tulajdonítható ß
ezt a szociális tanuláselmélet hívei gondolják.Fejlődési szakaszok elmélete
Szociális tanuláselmélet9
fő faktor az idő 9 fő faktor a szoc. megerősítésPl.: Piaget szerint:
DE: a szociális tanuláselmélet szerint: nem az életkor a fontos, hanem a megfelelő szociális modell, melynek seg
ítségével az ítélet változtatható, megfordítható.Kísérlet: főleg szubjektív és főleg objektív szemléletű iskolások véletlenszerűen csoportosítva:
Hipotézis: leginkább a szociális megerősítéssel támogatott modell képes megváltoztatni a viselkedést, a megerősítéssel nem társult közepes hatékonyságú lesz, és a puszta szociális modell lesz a legkevésbé hatékony.
1. Mesét hallgat a modell, 2. mesét hallgat a gyerek
9
a gyerek ítéletével ellenkezően vélekedik
1 . megerősítést a kaptak a gyerekek, ha elfogadták a modell vélekedését, ami ellenkezett az ő nézetükkel |
2 . a modell viselkedésének utánzásáért nem kaptak megerősítést |
3. nincs modell, DE minden, a saját nézeteivel ellenkező viselkedést megerősítenek |
Az objektív szemlélet kialakítására irányuló kísérleti beavatkozáskor
(a hipotézistől eltérően) pusztán a szociális modell megfigyelése éppoly hatékonyan idézett elő változtatást, mint a modell és a közvetlen szociális megerősítés együtt. A puszta operáns kondicionálás (csak a gyermek megerősítve) nem okozott szignifikáns nézetváltozást.A szubjektív szemlélet kialakítására irányuló kísérleti beavatkozáskor
A legnagyobb változás ez esetben is a modell szerepeltetésével érhető el.TEHÁT: az erkölcsi ítéletek tekintetében a fejlődési szakaszok nem eleve meghatározóak, nem megváltoztathatatlan jellegűek. à
szociális tanulási törvények alkalmazásával megváltoztathatók: ebben (és az elsajátítási folyamatok gyorsaságában is) a szociális modellnek nagy szerep van.
Összehasonlító vizsgálat a státusirigység, a szo
ciális hatóerő és az utánzásos tanulás másodlagos megerősítésének hatásáraKísérlet: 2 tagú csoportok helyett kiscsalád-szerű 3 tagú, különböző azonosulás elven nyugvó csoportok felállítása. Modell felnőtt
1. kísérleti feltétel |
2. kísérleti feltétel |
1. felnőtt ellenőrzi a javakat, 2. felnőtt fogyasztja, gyermek mellőzve megfigyel |
1. felnőtt ellenőrzi a javakat, gyermek fogyasztja, 2. felnőtt mellőzve megfigyel |
Megfigyelés: hogy hat ez 2 helyzet (a modell viselkedése) a gyerekre? |
Kísérleti hipotézis: a gyerekek a pozitív megerősítéseket ellenőrző személy válaszát jobban fogják utánozni, mint a hatalommal nem rendelkező felnőtt modellét.
Egyik csoportban a hatalommal bíró ♂, a másikban ♀. Kérdés: a modell neme befolyásoló-e? Képesek-e a gyerekek az ellenkező nemű modell utánzására a családszerű triádban?
Helyzet: 2. felnőtt játékokkal teli szobába vezeti a gyereket és elmondja, hogy ezek az 1. felnőttéi, de nem biztos, hogy mindketten tudnak velük játszani: 1 felnőtt a főnök, ő rendelkezik a javakkal és az elosztó hatalommal. Közben a “hatalmas” újabb játékokat cipel a szobába.
Fogyasz tó: 2. felnőtt |
Fogyasztó: a gyerek |
A két felnőtt együtt játszik: gyerek hátrányos helyzetben A hatalmas szoc. megerősítéseket nyújt a fogyasztó felnőttnek, dicsérik egymást |
Azonos helyzet, de a jutalmakat a gyerek kapja. A végén a jutalmazó a mellőzött felnőttet is játszani hívja |
Modellek (1. és 2. felnőtt)és a gyerekek is sapkát, képet választanak: rögzítve mennyire utánozza a gyerek a modellt a választásban |
|
Mindkét esetben a hatalommal bírót választja a gyerekek többsége utánzásra, függetlenül attól, hogy a jutalmakat a felnőtt vagy a gyerek kapta. (szociális hatalomelmélet igazolva)Ellentmond a státusirigység hipotézisének, mert nem a rivális felnőttet választották azonosulási tárgyként, még akkor sem ha az a gyereket közvetlenül megerősítette. |
|
DE: ha a jutalmazó nemének nagy szerepe van: ha a nő à a fiúk inkább a rivális férfit utánozzák, elítélik a “fukar jutalmazót” még abban az esetben is, ha ők a fogyasztók. |
|
SŐT: a visszahúzódó (játékba hívás után sem csatlakozó) mellőzött felnőtt esetén 4x an nyian választották a jutalmazót az utánzás tárgyául. |
Utánzás és az új válaszok megjelenése
Hogy alakulnak ki az utánzásból az új válaszok? à csak elemenként,
9
+ az utánzás foka a modell változékonyságától is függ.
DE. olyan kultúrákban, ahol a modellek azonos viselkedést mutatnak, csekély a viselkedésformák változása.