7/B. Az én és a korai tárgykapcsolatok.
Önfenntartó funkciók és szociális szimbiózis.
¨
¨ Freud
: önfenntartó ösztönök differenciációjaként jelenik meg az anya, mint szexuális jelentésű tárgy – ez lesz a kapcsolat kezdete.Freud szerint a folyamat két összetevője:
1. biológiai oldal: a gyereknek szüksége van a tárgyra (madártojás állapot)
2. pszi. oldal: a gyerek szereti a tárgyat
Freud a tárgyhoz való viszonyulást különíti el.
¨ Anna Freud
: a függetlenedési fejlődési vonal mentén ragadja meg:Fokozatai: - teljes egocentrizmus
- más gyereket tárgyként kezel
- más gy.-et eszközként (segítségként) kezel
- más gy.-et partnerként kezel, van azonosulás, empátia, méltányolás
ß
alkalmas a szociális kapcsolatra
¨ Melanie Klein: a tárgykapcsolat megalap
Ez a három karaktere adja a pozíciókat: skizoid – paranoid – depresszív.
Az ilyen primer tárgyszeretet biológiai alapú, ösztönös és kölcsönös anya és gyermeke közt.
¨ Margaret Mahler: normál autisztikus fázisában nem szerepel a tárgy, nincs tárgykatexis sem, és nincs anya, mint tárgy.
¨ Spitz: három szakaszt különít el:
Budapesti Iskola
¨ Bálint Mihály:
A csecsemő élete egy primitív tárgyszeretettel kezdődik, a későbbi tárgykapcsolatok ebből vezethetők le. Ezek biológiai alapja az anya – gyermek duálúniója, egy kölcsönös függős
égi viszony, melyben kölcsönösen kielégítik egymás szükségleteit. A társadalom túl hamar szétszakítja ezt a kapcsolatot.¨ Hermann Imre: a túl korai elválasztás miatt a megkapaszkodást más pótolja: Moro-féle átkaroló reflex, alvó helyzet, kéz-száj erotika
, stb. Elveti a primer nárcizmus elméletét, helyette a megkapaszkodást tekintette a későbbi tárgykapcsolatok alapjának.¨ Bálint Alice
: a “primer egoisztikus szeretet” elve: anya és gyermeke libidinálisan egyenlőek, kölcsönösen elégítik ki egymás vágyait, nincs különbség a saját és a másik vágyai között, nincs testi elkülönülés érzése.Þ A Budapesti Iskola elveti a primer nárcizmus elvét. A primer tárgyszeretethez nem kapcsolnak egyetlen erogén zónát sem. A magzat számára a külvilág nem differenciálódott, nincsenek benne objektek, a külvilág és az individuum kölcsönösen áthatolnak egymáson, egy harmonikus összeolvadásban léteznek.
A születés = trauma. Felborul az egyensúlyi helyzet, kezdenek megjelenni a külvilág objektjei és kezd kialakulni az én is.
Egyes objektek megtarthatják primer megszállásukat, ezek lesznek a primer objektek Þ anya!
¨ Winnicott: abszolút Þ
relatív függőség Þ a függetlenséghez vezető út.Énkialakulási elve: anya holding, én-segítő funkciója, goig-on-being, stb.
¨ Bowlby: elméletév
el kilóg a sorból, mert nála nem válik el a biológiai és a pszi. szükséglet, hanem együtt jelentkeznek. A szociális kapcsolatfelvétel is korán jelenik meg, akkor is, ha ebből az anya személye eredetileg még nem differenciálódik.
2. Tárgymegszállás, én-kialakulás
Spitz
3. hónap: az anya képe még nem egységes.
6
. hónap: az anya képe már egységes lehet az énfunkciók fejlődése (tapasztalatok integrálása) miatt.8
. hónap: szorongás oka Spitz szerint a szeretett tárgy elvesztésétől való félelem, ami később a tárgy szeretetének elvesztésétől való félelemmé alakul.3. Szociális szimbiózis
(Bowlby, Winnicott, Ranschburg elmélete alapján)Az anyával való kapcsolat olyan fontos a gyermek testi, mentális és szociális fejlődése szempontjából, mint a szervezetnek a vitaminok.
A monotrópia elve: az anyával való kapcsolat mi
nden későbbi kapcsolat egyetlen és legfontosabb alapja (az “egyetlent” túlzásnak tartják).A szocializáció
az a folyamat, melynek során a csecsemő megszerzi azt a tudást és képességet, melynek segítségével képessé válik a társadalomba való beilleszkedésre, sikeres társas viszonyok kialakítására.¨ Scott
: a 0-6. Hónap az elsődleges szocializáció ideje, ez befolyásolja a későbbi társas kapcsolatokat, az önértékelést, a kreativitást, az immunrendszer stabilitását, a depresszióra való hajlamot is.¨ Ranschburg
: a folyamat kétirányúságát hangsúlyozza. A csecsemőben már eredetileg is megvannak az önálló- és közösségi emberré válásnak a feltételei, amik a szülők hatására bontakoznak ki. Ezzel párhuzamosan a szülőkben is megvan a szülővé válás lehetősége, amit viszont a gyermek hoz ki belőlük jelzőreakcióival. A kölcsönös nevelés hatására változik majd át a Wallon által elnevezett “fiziológiai szimbiózis” a harmadik hónap körül “érzelmi szimbiózissá”.Korai kommunikáció
: az anya jelentőséget tulajdonít a baba gesztusainak = reflexeinek. Először ő alkalmazkodik, majd a kölcsönös utánzások hatására a gyermek fog a szülő által “javasolt” úton fejlődni.A gyermek tudománya
(eszközei), amivel magához tudja anyját hívni: felrezzenés, ijedtség, reflexek (Moro-fogó, stb), a reflexes-szociális és differenciált mosoly, valamint a sírások különböző fajtái.Az imprinting és a korai szenzitív periódus fontossága!
Perceptuális képességek: mosolygó, mozgó emberi arc és emberi hang-preferencia.
Fontos jelzések az anya számára
: baba-séma, vokalizáció, mosoly, sírás.
¨ Mahler: szimbiotikus fázis: az anya-gyermek egy omnipotens rendszer, kettős egység egy közös burokban = duálúnió.
A 2. hónaptól megjelenik a tárgy homályos tudata, de a baba még a teljes függőség állapotában van.
A közös határ téves képzete = hallucinátoros szomatopszichikus fúzió az anya reprezentációjával – innen indul a differenciáció, melynek eredménye a funkcionális ego megszületése.
Az anyai gondozással szociális szimbiózis, szükségletkielégítő tárgykapcsolat, libidinális odafordulás az anya felé. A gyermek belső reprezentációi adják a self magját, később a testképet, majd a self orientációs kereteit.
¨ Winnicott: “good – enough” anya, “holding” fontosságát emeli ki.
A holding két dimenziója: - környezeti keret (az anya-gy.kapcsolatot szolgálja)
- potencionális pszichológiai tér (szomatikus és psz. tér, a lehetőségek tere, laza, de védelmező is, ahol az anya-gy. Egymást megtapasztalja)
Elsődleges anyai belefeledkezés
: fokozatos ráhangolódás, érzékennyé válásß
projektív identifikáció
regresszív érzékenység