Analitikus fejlődéslélektan 4/A tétel
Mások szerepe az önmagunkról alkotott kép alakulásában. Önismereti érzékenység
A tételhez két forrást kaptunk, az egyik egy fejezet a Mérei: Társ és csoportból (elsősorban ez kell), illetve megemlített még egy McCandless cikket is. A kettőt külön dolgoztam fel, szerintem nem integrálhatóak, így érthetőbb lesz.
I. Az önismereti érzékenység / Mérei: Társ és csoport /
1. A latenciakor emberismerete (a kisiskolás emberismerete)
Kisgyerekkor /óvoda / : érzelmi dimenziók mentén tájékozódik környezete tagjairól, míg a tárgyi és intézményes dolgokról sokat tud.
Kisiskolás / 8-9 év / : gazdag tapasztalatai anyag a környezetről szemben a szegényes emberismerettel
(felnőttektől származó) megállapítások, ritka a saját tapasztalatból eredő vélemény, ha igen,
főként külső vonások alap
ján.alatt képtelen a más személyről való tapasztalatait átfordítani és ismeretként kezelni.
Az emberismereti kézség fejlődésében 10-12 éves kor körül erős átbillenés
: ami az értékrendszereknek, az ítéleti dimenzióknak és a hozzájuk kapcsolódó emlékanyagnak aváltozásával függ össze, lényeges mozzanata a tapasztalatok célzott integrálása.
Más az emberismereti értékrend, már rögzítette benyomásait és átdolgozta őket.
2. Az önismeret érdeklődés kezdete (nagyjából ugyanez a fejlődésmenet, mint az előzőekben, de később)
Kisgyerek : az önismeret kezdete nem ismereti hanem indulati; a rá vonatkozó követelmények és a róla készült kép tükrözése, nem pedig saját tapasztalat. A környezet megnyilvánulásai beékelődnek az ítéleti rendszerbe. Az önismeret területén a mások érzelmi reakcióját, ítéletét tükrözik vissza ismeretként. Amit önmagáról mond, nem saját tapasztalata, hanem a felnőtt környezet rá vonatkozó közlése.
magáról mondani semmit, ez a kamaszkor elején felbomlik és megjelenik az önismereti tudás
keresése és megszerzésének igénye, a serdülés kríziskérdéseit (lásd Erikson) a fokozott
önismereti érzékenység vezeti be, ennek előtörténete pedig az én fejlődése.
A cselekvés evidenciája az énfejlődésben
Hagyományos pszichológiai értelmezés: “az én én vagyok“ élménye, az önmagamról való belső kép spontán bontakozik ki az emberben, önmaga termeli ki az énjéről való tudást, ami percepcióból, mozgásból, reflexív viselkedésből, természetes fejlődési folyamat eredményeképpen jelenik meg. A modern pszichológiát is áthatja ez a szemlélet.
Bühler: az énükből való fejlett tudás kell ahhoz, hogy a másikat, mint személyt felfedezzünk: első az én utána a másik .
A XX. sz-i pszichológia célja, ettől a metafizikai fogalmi tehertől megszabadulni. Különféle irányzatok együttesen érlelték meg a probléma megoldását, amit végül a szociálpszichológia fogalmazott meg. A szociálpszichológiai szemlélet: az éntudat lassan bontakozik ki a korai globális benyomásokból, ahol még bontatlan egységben tartoznak össze a világ jelenségei. A külső és belső, a tárgy és az arról való benyomás, a helyzet személyes és tárgyi összetevői a fokozatos tapasztalás révén különülnek el, az én és a másik egyszerre, kiegészítő módon válnak szét, az én a másikhoz, a másik az énhez viszonyulva.
Ebben a korban ez a viszonyulás, az “én csinálom” élményében, elsődlegesen cselekvéshez kötötten jelenik meg (pl: váltakozó játék), stabilizálódása a funkciógyakorlásnál függ össze. Ez a viselkedés szükségszerűen környezeti sorompókba, a realitás korlátaiba ütközik. Az egymást követő benyomásoknak ő az átélője - környezeti korlátozás – frusztráció – “én akadályoztatásának érzése – düh reakció (dackorszak). Valójában az önállóság drámai hangsúlyozásának ezen a szintjén mutatkozik meg az én evidenciája, ami azt fejezi ki, hogy elhatárolta magát a világban.
A képzelet evidenciája:
Az “én vagyok = én csinálom”, csak addig lehet az énélmény hordozója, amíg a cselevések nem automatizálódnak, és így a létezés evidenciáiként szolgálhatnak.
Ekkor fordulat áll be: a cselekvést a fantázia helyettesíti, “én vagyok = a képzeletemben is én csinálhatom” formula válik uralkodóvá.
Az éntudat a fantáziában érlelődik az énfejlődés ezen, a serdülést megelőző szakaszában.
Pl.: nappali ábrándozás : sajátos fantáziaszerkezettel bír
Az én evidencia korai szintje és a képzeleti evidencia közötti szakaszokban is folyamatos az én alakítása pl. szerepjátékban - a szerepek váltakozása az én és a másik különállásának és
összetartozásának megértését és az éntudatot jól fejleszti, de kevéssé az énképet.
A fantázia és realitás disszonanciája
Az énfejlődés serdülés előtti, képzeleti vezérlésű szakasza már elsődlegesen az önmagáról való kép kialakítását szolgálja, de ez a folyamat a valósággal való ütközés révén súlyos belső konfliktust okozhat. A képzelet és a realitás nagy eltérése által kivá
ltotta nagy belső feszültség csökkentést igényel. Ez történhet kóros irányba is, de általában nem így van, hiszen a feszültség csökkentésének kitüntetett eszköze az önismeret.A normál fejlődés: a fantázia fékezése, elválasztása, tartalmi áthangolása.
A képzeleti tevékenység a serdülőkor kezdetén (11-13 év) nagyon eleven. Elemei a kultúrális közvetítő közegek (tv ,rádió) ideálképeiből származhatnak, készen kapott elemekből építkezik, sablonokból, de tükrözi az egyéni értékrendet is. Ez a generatív fantáziamunka egész életünkben fennmarad, de nem ilyen gátlástalan módon, inkább nosztalgikusan.
képzelődés anyagát, a realitáshoz közelebb tolja, ugyanakkor a serdülés kezdetén az önmagával szembeni kétségét is fokozza, (“milyen is vagyok” kérdése). A realitásérzék által diktált, szégyenként és kétségként megélt feszültséget próbálja a képességeinek valódi megismerésével feloldani .
A feladatmegoldás, mint visszajelentés
Az önismereti igény érlelődésében jelentős tényező, főként a pubertás előtt (8-9 év), az érdeklődés által vezérelt, rendezett és szervezett tevékenység (Pl. : gyűjtés, művészkedés, társa
s játékok, sport). Szinte mindenkinek van valami hobbija.Jellemzői:
a., folyamatosság
b., itt alkalmazza az eltérő forrásokból származó ismereteket
(rendszerezés, kategorizálás, készségek, jártasságok kialakítása és bővítése)
c., ezen tevékenységek fontos kötődési-kapcsolódási lehetőségek
(barátságok, kiscsoportok, együttes élmény, összetartozás, társkapcsolatok)
d., a teljesítmény értékké válik
Az énazonosság válsága
Az önmagamról való tudás vágyát nem a fantáziálás föllobbanásának és a racionális gondolkodásnak a disszonanciája indítja el, ez csak egy része egy nagyobb folyamatnak, az énazonosság válságának és lassú stabilizálódásának.
Latenciakor : a legfontosabb életszakaszok egyike : az indulati terhelés kicsi, a feladat: alkalmazkodás, készségek, képességek és a meglévő ismeretek hatékony örömteli alkalmazása.
Serdülőkor: az érés üteme felgyorsul, és egyenlőtlen változást hoz (a testi érést a testséma változása lassan követi)
- valamilyen hirtelen változás a belső feszültségrendszerben, erős belső bizonytalanság, az addigi viszonyulási módok megbomlása
- az énazonosság válsága és lassú stabilizálódása
- fokozott önismereti érzékenység
A serdülőkorban az azonosítások (a személyiségfejlődést meghatározó szignifikáns kötődések azonosításos megszeldítése) nyomán felvett elemeket szintetizáló rendszer, az én szintetizáló funkciója kerül válságba a gyors változások és az egymást hirtelen követő szerepek és azonosítások következtében, és főként amiatt, hogy az önmagunkról való
tudás lassan követi a valós változást. Olyan új igények és feszültségek jelennek meg, melyekmég nincsenek a személyiség szintjén integrálva = énazonosítási válság (Erikson)
Hogyan lehet mégis stabil a személyiség? Az önmagunkról való tudás fokozatos integrálása, az önmagunkról szerzett ismeret feldolgozása, integratív énkép kialakítása révén.
A pubertásos válság kórképe, mint pszichiátriai határeset
Serdülőkorban gyakori és átmeneti kóregyüttes, ami pszichózisnak tűnhet, konfliktusos eredetű, neurotikus reakcióképződés, az énazonosság válságára reagálnak.
Tünetek (vonások, amik megfigyelhetők):
a., extravagáns, egzaltált irányú fordulat a viselkedésben és az életvezetésben
(bizarr gondolatrendszer, aszocialitás, öngyilkossági kísérlet)
- énazonosság válsága, a “csak én”, az “én élményét” csak addig míg senki által végre nem hajtott tett erősíti meg.
b., elzárkózás a viselkedésben, a környezettel való érzelmi együttmozgás hiánya
c., a mentális labilitás, az értelmi működés időleges hanyatlása
Ezen vonások elmosódva és külön- külön a normális serdülésben is felbukkanak.
Önismereti erőfeszítés : az énazonosság válság (főként korai szakaszában) feloldásának egy másik módja.
Az önismereti előítéletek
A serdülő önismeret kezdetben még kevés mások és saját jellemzésére, ez főként képességeinek felsorolására, és a naiv pszichológiából ismert sztereotípiákra szorítkozik, nem saját tapasztalaton, hanem sablonon, sztereotípiákon alapul, de sajátként éli meg, önismeretükhöz előítéletek tömege kapcsolódik.
Három önismereti előítélet:
a., a fatális meghatározottság
“ilyen vagyok, ezt örököltem“ – a rám jellemző tulajdonságegyüttes megváltozhatatlan == a felelősség elhárításának eszköze, védekezés az erőfeszítés ellen.
b., metamorfózis
a változás az emberben nagyon hirtelen áll be, egyik pillanatról a másikra, pl.: tehetség sugallatszerűen, mitikus üzenetként jelenik meg == erőfeszítés elkerülése, felelősség lerakása. Egy készség kialakításához nem kell erőfeszítést tenni, sugallatszerűen ér minket.
c., monotitikus személyiség
valaki vagy ilyen, vagy olyan, nem férnek meg együtt az ellentmondó tulajdonságok,
a jellemző vonások abszolutok, állandók, az emberek egyértelműek, a megítélés egyszerű nem igényel elemző műveletet. Nem kell a körülményeket figyelembe venni, bárki besorolható: pl. szép-csúnya.
Ezek itt a naiv ön és emberismeret jellemzői == sablon előítélet , történetiség hiánya
A cikkben szerepel még két, a témában jelentősnek számító vizsgálat, melyek szerintem ha nem is fontosak, azért megemlíthetők, legfeljebb azt mondják, hogy nem kell elmondani.
1., Bianka Zazzo Önértékelési vizsgálata, mely arra a kérdésre keresi a választ, hogy a 15-19 éves kor homogén szakaszt alkot-e az önértékelés szempontjából, vagy pedig további fejlődési csoportok különíthetők el benne? A feleletet úgy kereste, hogy életkori, nemi és szocioökonómiai változók szerint elhatárolható csoportokat vizsgált és feltételezte, hogy a csoportok közt esetleg mutatkozó önértékelési különbségek differenciális személyiségkülönbségeket fejeznek ki.
Az eszköz egy 33 tulajdonságot tartalmazó kérdőív volt, melyen minden vonásnál fel kellet tüntetni, hogy szerinte az megvan –e a lányokban, a fiúkban, a férfiakban illetve a nőkben. Aki ezek után úgy gondolta és kérte, részt vett egy beszélgetésen is, ahol tulajdonságjegyekből összeállított személyiségleírást, pszichológiai portrékat mutattak
be. Ezekkel kapcsolatban különböző kérdésekre kellet felelni, pl. jellemzőek e ezek a tulajdonságok rá vagy az életkori csoportjára?Eredmények: A serdülők, főleg a fiúk, általános vonásként említik az önbizalom hiányát, a szabadság, a szellemi függetlenség fontosságát. Jellemzőek, azok a vonások, melyek mentén a fiúk elkülönülnek a lányoktól pl. intellektuális orientáció, szemben a lányok érzelmi beállítottságával, illetve amelyek alapján a serdülők elkülönülnek a felnőttektől pl. nonkonformizmus, szenvedélyesség. A vizsgálat egyik kiemelkedő mutatója a 17 éven felüli fiúk önértékelésében hangsúlyozott tulajdonság, hogy a társadalmi igazságtalanságok felháborítják őket. Ez alapján a serdülés nem homogén az önértékelés szempontjából. A vizsgálat alapján az első szakaszban hangsúlyozottan a személyes tulajdonságok az elsődlegesek, míg a második szakaszban előtérbe kerül a közéleti gondolkodás, a társadalmi mérlegelés jelentősége. A nemek szerinti elkülönülésben az élet perspektívájára vonatkozó sztereotípiák látszanak lényegesnek. A szociokultúrális különbség főként abban mutatkozik meg, hogy az inkább kedvező anyagi feltételek közt élők értéket tulajdonítanak a különállásnak, míg a kedvezőtlen helyzetben levők sztereotípiáiból intenzívebb szolidaritási készség, hasonulási törekvés olvasható le.
2., Hector Rodriguez Tomé empátiás készség önértékelési vizsgálata, melynek alapvető mutatórendszere az önismereti kép és a tulajdonított kép megfelelése, illetve különbsége. A vizsgálati személy három dimenzió (énesség, önuralom, szociabilitás) mentén fogalmazta meg önismereti képét, s ezekben a dimenziókban határozta meg, hogy véleménye szerint milyennek látják őt mások. Az adatok szerint az önismereti kép és a tulajdonított képek differenciája az életkorral növekszik. A serdülés kezdetén a gyermeknek az a véleménye, hogy a mások is olyannak látják, mint amilyennek ő önmagát. Később ez az egybevágás megszakad, a kétféle kép távolodik egymástól. A különbségben a serdülés jellegzetes énfejlődése mutatkozik meg. Tomé vizsgálata megerősítette azt a Wallon gondolatmenetéből kiinduló feltevést , hogy a serdülők önismereti érdeklődése – az én hangsúlyozásával együtt – az én és a másik egyensúlyának a keresése is: az én és a belső másik különbségéből adódó feszültség egyik elvezetési módja. Az önismereti erőfeszítés a külvilágból érkező jelzések feldolgolzása, így a másik interiorizációja.
II. McCandless : Az énkép és kialakulása
A tanuláselmélet szempontjából nézve, az én-kép mintegy a gyermek által megszerzett összes társas és személyes tapasztalat összegződése, betetőzése.
Az én-képet elvárások rendszereként határozhatjuk meg, e rendszerhez azoknak a területeknek vagy viselkedéseknek az értékelése is hozzájárul, amelyekre maguk az elvárások irányulnak.
függ: elemei fontosságától, egyén hogyan értékeli
Dinamikus egyensúlyban levő elemekből áll, a jót igyekszünk fenntartani .
A jó énkép segíti a sikeres beilleszkedést, növeli az őszinteséget magunkhoz, csökkenti a szorongást, a szülők elismerése alakítja.
Őszinteség magunkhoz = pontosabb énkép = jobb beilleszkedés / Taylor, Combs/
A rossz beilleszkedés elhárításra utal. A pontos önleírók kevésbé hárítanak el, gyorsabban felismerték a fenyegető szavakat egy kisérletben. / Chodorkoff/
Az énkép tanulással alakul, fontosak a korai környezeti hatások. Az objektív sikert elváró szülők hatása alatt kedvezőtlen személyiségvonások alakulnak ki
(önfelértékelők: társai negatívabb véleményen vannak, kevesebb depresszió, rossz beilleszkedés,
önleértékelők: társai pozitívabb véleményen vannak, érzelmesebbek, kevésbé
érettekéleslátók: kevesebb elhárítás)