Fejlődéslélektan szigorlati tételsor
(énfejl+analitikus)1., A., Az evolúciós gondolkodás hatása. A fejlődéselv és a modern gyermeklélektan. A rekapituláció gondolata.
B., A modern rekapitulációs elméletek (korai szeparációs-individuációs folyamatok megismétlődése)
2., A., Fejlődési fokok, életkori szintek (Baldwin) Egyéni különbségek és mérésük gyermekeknél.
B., A fejlődési vonalak összefüggései. A regresszió, mint alapelv a normális fejlődésben.
3., A., Az önkontroll funkciók alakulása. (jutalmazás, büntetés, frusztráció, a frusztráció-tolerancia kialakulása stb.)
B., A pszichoanalitikus szemlélet szerepe a gyermek megértésében. Nevelés és pszichoanalízis.
4., A., Mások szerepe az önmagunkról alkotott kép kialakulásában. Az önismereti érzékenység.
B., Tapasztalatok szerveződése: a fejlődés szabályozott vonalai, az érzelmi változások szerepe a tapasztalatok integrációjában, a "megosztás" belső érzése. (Stern: Elsősorban szubjettív szelf és szubjektív kapcsolódás)
5., A., A korai társas szükségletek és kielégítésük. Ösztönkielégítés és/vagy kapcsolati igény.
B., Az orális szakasz fejlődése és sajátosságai.
6., A., A megkapaszkodás ösztöne. Testkontaktus és identitásfejlődés.
B., A csecsemő és gondozója Winnicott elméletében
7., A., Az anyai depriváció hatásai és következményei. (Harlow, Goldfarb, Spitz)
B., Az első év. Winnicott, Mahler és Klein elméletének összehasonlítása; különbésgek és hasonlóságok.
8., A., A fejlődéslélektani kutatások, és az "új csecsemőkép". A kísérleti fejlődéspszichológia eredményei és viszonyuk Winnicott és Mahler elméleteihez. Kritikus pontok, vitatható elképzelések.
B., Az én és a korai tárgykapcsolatok. Önfenntartó funkciók, és szociális szimbiózis.
9., A., Az attachment elméleti kísérletei. Az "idegen helyzet".
B., A csecsemő és gondozója az attachment-elmélet alapján.
10., A., A gyermek és a felnőtt világkonstruálása közti különbségek. A klinikai kikérdezés módszere.
B., A személyiség fejlődése Sigmund Freud elméletében. (libidófejlődés, a gyermeki szexualitás problémája). Fejlődés, regresszió, fixáció.
11., A., Félelem és agresszió. A környezet szerepe az agresszió alakulásában. Hogyan viszonyuljunk a bennünk lévő erőszakhoz?
B., A tárgykapcsolatok belső pszichikus világa. (M. Klein)
12., A., A gyermeki fantázia és elaboráció. Elaborációs mechanizmusok a rajzban.
B., Elhárító mechanizmusok.
13., A., Életkori átmenetek, átmeneti rítusok.
B., Az emberi fejlődés 8 szakasza.