A latencia- és adoleszcenskori személyiség alakulása
Analitikus fejlődéslélektan szeminárium – ami már nem fért bele
Kulcsár Zsuzsa (1992):
A latencia- és adoleszcenskori személyiség alakulás pszichológiai és központi idegrendszeri tényezői In: Korai személyiségfejlődés és énfunkciók 209-219 oldal
Juhász Szabolcs
Rekapituálció, avagy a fejlődési mintázatok ismétlődése
Koragyermekkori felettes én kialakulásè
adoleszcenskori én ideál képzés. Érzelmi töltetük, elfojtásuk hasonló. Megismétlődik a szeparáció - individuáció A latencia korban visszatér a vesztibuláris aktivitás (gyakorlás szakasza). Jellemző probléma ekkor a hiperaktivitás; ez további vesztibuláris ingerléssel jól kezelhetőè
maga a rendellenesség lehet öngyógyítás is!!
Állatkísérletek: ilyenkor a komplex tanulás nehézkes, inadekvát viselkedések jelenhetnek meg; ugyanakkor az egyszerű tanulás sima.
Idegrendszeri háttér: katekolamin(CA) agonisták csökkent viselkedést okoznakè
kate- kolaminerg rendszer hiposzenzitív. Ennek okát a dopaminerg autoreceptorok érésében találja meg. A preszinaptikus autoreceptor ingerlése gátolja a DA felszabadulást; a posztszinaptikus DA receptorok a viselkedés aktivitását okozzák. Ha ez a mezolimbikus rendszerben zajlik è
normális folyamat. Ha ez korábbi életkorban megjelenik, és a striatális rendszerbenè
hiperaktivitás.
Következtetés: A kisiskolás korban megjelenő előzmények nélküli hiperaktivitás normális.
- Adoleszcens újraközeledési krízis: ambivalencia a tekintéllyel szemben. Szülői mindenhatóság elvesztéseè
gyászreakció; leválás (dekatexis); normál nárcizmus megjelenéseè
világmegváltás. Befelé fordulásè
élményeit egyedinek és grandiózusnak éli meg; kapacitását pedig határtalannak. E kor jellemzője a személyes mítoszképzés (önmagát rendkívüli lényként éli meg), és a képzelt nézőközönség (kapcsolatok lejátszása, anticipálása). Ezek megalapozzák a felelősségvállalás képességét. a serdülőnek is szüksége van a tükröző felnőttre (nárcisztikus tüzelőanyag). Ennek hiányában nárcisztikus személyiségzavar léphet fel.
- Pszichoszociális kihívás – felelősség vállalás (Erikson): adoleszcencia=pszichoszociális öndefiníció. A végtelen lehetőségek végét jelenti. Ez a veszteség áll az identitáskrízis hátterében. Regresszív megnyilvánulásokè
ennek mélypontja ad alapot az új építéséhez. Ekkor bukkanhatnak elő a rejtett képességek. Saját adottságok felvállalásaè
hosszútávú tervek.
- Mit veszít mindeközben a kamasz? Egyrészt a saját mindenhatóságot, másrészt a családi, anyai meleget. Menekül a melegségtől (hidegre edzés), ám gyászolja is azt. Nem bízik semmiben, senkiben, ám egyre nyitottabb lesz a bízó kölcsönösség jeleire.
A kamasz a káoszból az alkotás segítségével a megújulás felé halad. Ezt akkor tudja megtenni, ha a gyermekkori szeretetkapcsolatot sikeresen interiorizálta. è
innen táplálkozhat a művészi alkotótevékenység is.
- Adoleszcens krízis és a XX. századi ifjúsági mozgalmak dinamikája: Beat és hippi mozgalomè
negatív jogit hangsúlyozza (pl: nem alapítok családot); misztikus élmények keresése (az én megváltozott megéléseè
pszichedelikus szerek). Ennek háttere: a regresszió visszavezet korábbi megküzdési stratégiákhoz, új alternatívákat hozhatunk létre. A legmélyebb regresszió (ez lenne a misztikus leszállás) az őskáoszig vezet. Az egyetlen gyógyír pedig az anyamell. Az innen hozott üzenet: a dolgok mélyén egység van; az egyszerűsítés a megváltás titka, végső soron a szeretet.
- A regresszió deautomatizációhoz vezet: ez teszi lehetővé, hogy a magától értetődő helyzeteket újra értelmezzük, hiszen teljesen “ártatlan” szemmel nézhetünk rá. A valóság eddig ignorált része is átélhetővé válik. A kreativitás is hasonló elven működhet: a legevidensebb dolgot is meg tudja kérdőjelezni a személy.
Grastyán elkülönítette az exploratív és az automatikus, munkamódot a hippocampusban. Akkor vált az állat exploratív módra, ha frusztráció éri. Ez párhuzamba állítható a deautomatizálással.
Prince a modern amerikai társadalom metafizikai mozgalmait beavatási rítusnak tekinti, aminek végén nincs elérni vágyott pozíció.