Melanie Kelin: A kisgyermekkori analitikus kezelés
In. Buda B. (szerk.) Pszichoterápia (1981). Gondolat, Bp. 122-134
-más terápia, mint a felnőtteknél:
analitikus játéktechnika-libidó: először sajátmagát
aztán az örömöt okozó tárgyat szállja meg
-ödipusz szituációbál való megvonás (nem birtokolja a szeretett személyt)
eset: pavor nocturmus (éjszakai felriadásos roham)
-fél az állatoktól
-apa a kedvence à aztán az anya
-kedvetlen, nem viseli a megvonást
-kistesó születése
à túl korai ödipusz-komplexus?
à neurotikus feldolgozású ödipusz-komplexum?
-tünetek a gyermeki neurózisban: à hátterükben a bűntudat
-gyakori sérülés
-túlzott érzékenység
-nem viseli a megvonást
-gátolt játék
-ambivalens az ajándékokkal
eset: Trudi és a húga
-anya iránt: túl erős kötődés + elpusztítási fantáziák
-sérülés: büntető anya/apa szimbóluma
-félelem attól, hogy a saját agressziójával elpusztít valamit vagy valakit akit szeret
-viszontagressziótól való félelem: fél, hogy akit bántott az visszabántja (minden gyereknél így van, nem saját tapasztalat miatt alakul ki!)
-szerepjáték: (játéktechnika) ödipusz komplexum feldolgozása à gyötrő apa- és anyafigura kívülre helyezése
eset: Rita
-apai büntetéstől való félelem à bűntudat
-"nem anyukája a babának" à saját kisöccsét szimbolizálja
-introjiciált anya: szigorú (női kasztrációs szorongás)
-introjiciált apa: elefántra vetíti ki
-kb 4 éves kor: ödipusz-komplexus kicsúcsosodása (2 éves korban kezdődik) à felettes én kialakulásának folyamata 2 éves kortól
-gyerekek jól fogadják az analitikus terápia értelmezését: jobb az átmenet a tudatos és a tudattalan között
-élvezettel játszik, nem gátolt játék
-kifejezések a játékban: nem csak szimbolizmus
-figyelni kell a terápiás anyagra: analitikus óra à játéktechnika: szabad asszociáció helyett
-saját személy játékokkal való ábrázolása
-kontextus: mód, ok, eszköz à nem csak a játék fontos, a hogyanja is!
-visszamegy a patogén élményekre: közvetlenül(!) jelennek meg, nem csak rekonstrukcióban, mint a felnőtteknél
-az értelmezés először tudattalanul asszociálódik à elmondja a gyereknek, előbb ellenállás, aztán megérti tudatosan is
-Freud:
-infantilis impulzusok
-ellenállás
-ősjelenet felfedezése
Játéktechnika
-analízis eszköze: szabad asszociáció nem használható a gyerekekre
-Anna Freud: a gyereket nincs mi motiválja az analízisbe à nincs betegségbelátás
-felnőtt:
szenvedésnyomás-bevezető fázis a terápiában: analitikus mint tekintély jelenik meg
à gyereknek legyen betegségbelátása: tünetet énidegenné kell tenni (énÖ tünet)
-pl. 10 éves kisfiú: büszke a dühkitöréseire: tünetet idegenként kell értelmezni
Mi a különbség és hasonlóság Anna Freud-dal?
-szenvedésnyomás = megfelelően rosszul kell hogy legyen ahhoz, hogy változni akarjon, és elmenjen terápiába (gyerekeknél nincsen szenvedésnyomás)
-A. Freud: álmok, nappali álomtöredékek, rajz is kell a megfigyeléshez (a játék nem pótolja szerinte a szabad asszociációt!)
-Klein: bármit csinál a gyerek, azt szimbolikusnak tartja és értelmezi (tudattalan jelentés)
à a gyerek játék közben ágál (=szavak helyett cselekszik) nem rekonstruálja, hanem közvetlenül látjuk a tudattartalmakat à libidóelmélet alkalmazása a gyerek játékára
à játéktveékenység = onánia-fantáziák lefuttatása (játék-késztetés) ezért játszik ez motiválja
à ismétlési kényszer (mindig ugyanazokba a körökbe kényszeredik)
-a játékterápia értelmez: szorongás csökkentése
à a szorongás csökkentése pótolja a betegségbelátást, ez tartja benn a terápiában, hogy jó neki ha a szorongás csökken
vége