Analitikus
fejlődéslélektan (ami itt nincs ld a handoutoknál)
|
TIP
|
ZIP
|
TÉTELSOR
|
|
|
1/A Az evolúciós gondolkodás
hatása. A fejlődéselv és a modren
gyermeklélektan.
|
|
|
10/A A gyermek és a felnőtt világkonstruálása
közti különbségek. A klinikai
kikérd.
|
|
|
10/B A személyiség fejl. S. Freud elméletében (libidófejl.
gyermeki szexualitás) |
|
|
11/A Félelem és agresszió. A környezet szerepe az agresszió
alakulásában. Hogyan viszonyulunk a bennünk lévő erőszakhoz?
|
|
|
11/B A tárgykapcsolatok belső pszichilus
világa
|
|
|
12/A A gyermeki fantázia és elaboráció. Elaborációs mechanizmusok a rajzban
|
|
|
12/B Elhárító mechanizmusok |
|
|
13/A Az életkori átmenetek, átmeneti rítusok |
|
|
13/B Az emberi fejlődés nyolc szakasza |
|
|
2/A Fejlődési fokok, életkori szintek (Baldwin)
|
|
|
4/A Mások szerepe az önmagunkról alkotott kép alakulásában. Önismereti érzékenység |
|
|
4/B A pszichoanalitikus szemlélet szerepe a gyermek megértésében.
Nevelés és pszichoanalízis.
|
|
|
6/A A megkapaszkodás ösztöne.
Testkontaktus, identitásfejlődés.
|
|
|
7/A Az anyai depriváció hatásai és következményei
|
|
|
7/B Az első életév: Winnicott – Klein – Mahler elméletének összehasonlítása
|
|
|
8/A Fejlődéslélektani kutatások és az új csecsemőkép
|
|
|
8/B Az én és a korai tárgykapcsolatok. Önfenntartó
funkciók és szoc. szimbiózis. |
|
|
8/B Az én és a korai tárgykapcsolatok. Önfenntartó funkciók és szociális
szimbiózis. (Mahler)
|
|
|
9/A Az attachment helyzet kísérletei: az " idegen helyzet" |
|
|
9/B A csecsemő és gondozója az attachment elmélet alapján
|
|
|
9/B A csecsemő és gondozója Winnicott elméletében
|
|
|
Ferenczi Sándor : Nyelvzavar a felnőttek és a gyermek között
|
|
|
Péley: Az evolúciós gondolkodás szerepe a lelki fejlődés modelljében
|
|
|
Énfejlődés
és szociabilitás
|
TIP
|
ZIP
|
Bandura: Szociális tanulás
utánzás útján
|
|
|
Bettelheim: Egy kevéssé tanulmányozott
viselkedésmód - az erőszak
|
|
|
Dunn, Judy: Testvérek (Konfliktus, játék,
empátia fejlődése)
|
|
|
Gerő Zsuzsa: Rajz és játék
közelítő vizsgálata
|
|
|
Hermann Imre: Az ember ősi ösztönei
|
|
|
Lewin: A pszichológiai helyzet jutalmazással
és büntetéssel
|
|
|
Mérei Ferenc: A gombozó gyermek
|
|
|
Mérei-Binét: Mit tud az óvodás
a világról (in.: Gyermeklélektan)
|
|
|
Parke: A büntetés szerepe a szocializácós
folyamatban (in: Pataki F.)
|
|
|
Ranschburg Jenő: A pszichológiai nem
|
|
|
Ranschburg Jenő: A szocializáció
fogalma és résztvevői
|
|
|
Win: Gyerekek gyermekkor nélkül
|
|
|
A
megismerés szenzoros alapjai & Perceptuális
tanulás
|
TIP
|
ZIP
|
Kognitív szigorlati tételsor
- Révész György
|
|
|
01.: Szenzoros folyamatok - idegrendszeri modellek
|
|
|
02.: Szenzoros ingerek - receptorok - érzőpályák
- kéreg (tapi, íz, szag, hallás)
|
|
|
03.: Szenzoros érzékenység
- szenzoros és perceptuális adaptáció
|
|
|
04.: Konstancia jelenségek (minden modalitás)
|
|
|
05.: Kontraszt (minden modalitás)
|
|
|
06.: Maszkolás (minden modalitás)
|
|
|
07.: Haptikus észlelés: a "haptikus
tapintás", haptikus stratégiák(Sekuler-Blake)
|
|
|
08.: Szaglás, ízlelés,
hallás
|
|
|
09.: Látás1 - receptorok, téri-idői
kölcsönhatások, receptív mező
|
|
|
10.: Látás2 - alak és
mintaészlelés (Gestalt elvek, vonásdetekció
stb)
|
|
|
11.: Látás3 - mozgás és
mélységlátás
|
|
|
13.: A látás komputációs
elmélete. Mesterséges érzékszervek.
|
|
|
14.: Perceptuális tan.: behaviorista,
Gestalt, konstruktivista (cikk lejjebb)
|
|
|
Goldstone cikk közepe (2. rész
a 3-ból) Fanni révén
|
|
|
15.: Testkép - énkép
|
|
|
Fogalomtár a 14-15-ös tételhez
|
|
|
16.: Észelés - képzelet,
képi - képzeleti folyamatok
|
|
|
17.: Reprezentáció (Eysenck-Keane,
Pléh)
|
|
|
Fogalomtár a 16-17-es tételhez
|
|
|
18.: Aktuális és tartós
hatások az észlelésben
|
|
|
19.: Küszöb alatti észlelés
|
|
|
20.: Kognitív szabályozási
elvek
|
|
|
Figyelem
& Tanulás és reprezentáció
( nem mind a tételek!)
|
TIP
|
ZIP
|
Kognitív szigorlati tételsor
- Bernáth László
|
|
|
01.: Szelektív figyelem
|
|
|
02.: Fókuszált figyelem
|
|
|
03.: Az információfeldolgozás
folyamata
|
|
|
04.: Szignáldetekció és
vigilancia
|
|
|
05.: A tanulás alapjelenségei
|
|
|
A tanulás kétfaktoros és
kontingencia elmélete (05-ös tételhez)
|
|
|
09-10.: A kontextusfüggő emlékezet.
Hamis emlékezet.
|
|
|
11-12.: Számfeldolgozás, olvasásértés
|
|
|
Stanislas Dehaene számfeldolgozási
modellje (szöveg)
|
|
|
Stanislas Dehaene számfeldolgozási modellje
(ábra)
|
|
|
Az emlékezés torzításai
|
|
|
Szemantikus emlékezet (órai anyag)
|
|
|
Gondolkodás
és nyelv (tételsor = tematika témakörei)
|
TIP
|
ZIP
|
2. tkr: Fogalmak és
kategorizáció (Anita féle órai
vázlat)
|
|
|
2. tkr: Eysenck-Keane: A tudás
szerveződése
|
|
|
5. tkr: Englander Tibor: Viaskodás a bizonytalannal
|
|
|
5. tkr: Englander Tibor: Viaskodás a bizonytalannal
(Viki handout)
|
|
|
5. tkr: A.Tversky, D. Kahnemann : Probabilistic Reasoning ( in: Goldman...)
|
|
|
8. tkr: Lénárd
Ferenc: A problémamegoldó gondolkodás
|
|
|
8. tkr: Lénárd
Ferenc: A problémamegoldó gondolkodás
(Bogi handout)
|
|
|
8. tkr: Mérő László:
Heurisztikus eljárások a mesterséges
intelligenciában
|
|
|
9. tkr: Intuíció
és analógiás gondolkodás
(in. Barkóczi Ilona: Analógiás...)
|
|
|